Spel - Villainous

Villainous

In Villainous speel je de rol van een slechterik uit sommige van de meest iconische Disneyfilms. Je probeert je kwaadaardige plan te volbrengen voordat de andere booswichten rond de tafel dit kunnen doen. Ben jij sluw en kwaadaardig genoeg om je zogenoemde "vrienden" te snel af te zijn?

Villainous is een spel waar sluw, berekend, maar vooral ook een beetje slecht zijn, beloond wordt. Je speelt de rol van de slechterik uit je favoriete Disneyfilm en probeert sneller dan de andere spelers je snode plan uit te voeren.

Iedere speler speelt een karakter die combinaties van acties kan uitvoeren die volledig uniek zijn aan dat specifieke karakter. Ook heeft iedere speler een unieke winconditie: een voorwaarde waaraan voldaan moet zijn, opdat die speler de titel van ultieme slechterik kan opeisen en Villainous wint. Zo probeert Kapitein Haak Peter Pan te vermoorden, en zal prins Jan zonder land een zekere hoeveelheid macht moeten verzamelen.

Het spelverloop is simpel en snel uitgelegd, maar toch zijn er veel interessante keuzes te maken. Iedere speler heeft zijn eigen speelbord, wat de wereld van dat Disneyverhaal vertegenwoordigt. Je kan met jouw karakter enkel bewegen op je eigen spelbord. In iedere beurt verplaats je naar één van de vier mogelijke locaties op je spelbord en voert zoveel van de beschikbare acties op die locatie uit als je zelf wilt. Sommige van die acties hebben ook invloed op het speelbord van de andere spelers. Je kan hen dan een hak zetten, om te zorgen dat zij moeilijker hun kwaadaardige plan kunnen uitvoeren. Je blijft immers een schurk!

Buiten de spelers die elkaars plannen kunnen dwarsbomen, komen ook de helden uit de films je het leven zuur maken. Zo zal Wendy bijvoorbeeld Kapitein Haak's plannen proberen dwarsbomen en zal Botje roet in Ursula's eten komen gooien.

Veel van de acties die de spelers zelf kunnen nemen, worden ingevuld door kaarten die uit één van de twee stapels worden getrokken waarmee die speler speelt: het “villain deck” en het “faith deck”. Helaas zijn de wincondities vaak gebonden aan kaarten die uit deze stapels getrokken moeten worden, en zijn er weinig manieren om te verzekeren dat je de nodige kaarten zal zien. Geluk speelt dus zeker een grote rol in dit spel. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit spel alle Disneyliefhebbers zal kunnen bekoren.

• Het disneythema is goed uitgewerkt
  • de spelcomponenten zijn van hoge kwaliteit

• geluk speelt een heel grote rol