Spel - Unstable Unicorns

Unstable Unicorns

Unstable Unicorns is een strategisch kaartspel dat je vriendschappen zal verwoesten… Maar op de best mogelijke manier.

In Unstable Unicorns start iedere speler met een eenhoornveulentje en probeert als eerste zijn of haar stal volledig vol te krijgen met eenhoorns.

Het spelverloop is eigenlijk vrij simpel. Heel kort door de bocht heeft elke beurt maar drie fasen: je kijkt of er effecten zijn van kaarten die al gespeeld zijn waarmee je rekening moet houden in het begin van je beurt, trekt een kaart en vervolgens speel je een kaart. Sommige kaarten zijn eenhoorns die enkel je stal opvullen, maar de meeste kaarten hebben een meer diepgaand en vaak hilarisch effect op het spel.

Ook al klinkt dit misschien simpel en saai, Unstable Unicorns is dit allesbehalve! Waarvoor de snelle speluitleg wel zorgt is dat je meteen aan het spelen kan. De regels zijn niet enorm gedetailleerd, maar dat stoort ook niet. Ze omarmen dit gebrek aan duidelijke regels zelfs in het A4tje aan spelregels dat wel meegeleverd wordt.

In zijn essentie is Unstable Unicorns een multiplayer partygame die heel veel van zijn aantrek haalt uit de sfeer die het creëert. Het omhelst zijn thema van eenhoorns volledig en doet dit zo goed dat alle spelers onmiddellijk mee zijn.

Er is ook veel interactie mogelijk met de andere spelers, een heel aantrekkelijk kenmerk in een goede partygame. Een van de manieren waarop je dit kan doen is door hun stal een downgrade te geven. Zo kan je bijvoorbeeld zorgen dat hun stal te klein is om voldoende eenhoorns te huisvesten om het spel te winnen, of worden alle eenhoorns die ze spelen op magische wijze panda’s (waardoor ze uiteraard ook niet voldoende eenhoorns in hun stal kunnen hebben).  Maar de leukste momenten van interactie zijn wanneer je een “neigh” kaart kan spelen. Dit zorgt ervoor dat wanneer een andere speler een kaart wil spelen, deze kaart eigenlijk gecounterd wordt. Dat is natuurlijk tenzij jou neigh-kaart zelf geneighd wordt…

Unstable Unicorns is zeker niet het zwaarste spel, maar doet heel goed wat het wil doen: spelers snel aan het spelen zetten aan een hilarisch maar soms ook verrassend tactisch spel. Voor de grote liefhebbers zijn er ook verschillende uitbreidingen beschikbaar. Deze brengen ieder weer een andere extra invulling aan het thema: van draken en ridders tot NSFW.

• Snel uitgelegd
  • Heel sfeervol

• De achterkant van de kaarten begint na een tijdje zijn kleur af te geven. Bij vaak spelen zijn sleeves aangeraden.