Spel - Terug in de tijd met Het Stenen Tijdperk

Terug in de tijd met Het Stenen Tijdperk

Het Stenen Tijdperk is een worker placement waarbij je naast het verzamelen van goederen ook je dorpsstam uitbreidt en zorgt dat je voldoende voedsel over houdt. Beschavingskaarten en hutten leveren je punten op. Al bij al een leuk familiespel met de nodige portie geluk.

In Het Stenen Tijdperk keer je terug in de tijd en probeer je in deze worker placement punten te scoren door je dorpsbewoners te verspreiden over het verzamelen van goederen, het jagen voor voedsel, het bouwen van hutten of over de beschavingskaarten die je extra’s opleveren.

Iedere speler begint slechts met een deel van zijn bevolking, die verder kan uitgebreid worden door één van de acties. Opgelet, het is een wikken en wegen. Hoe sneller je extra stamleden verkrijgt, hoe meer acties je kan doen. Anderzijds zal elk stamlid ook extra voedsel vergen, wat je verplicht om meer te jagen.  Elke jaag- of verzamelactie wordt beslecht door dobbelsteenworpen en kan dus heel goed uitdraaien of enorm tegenvallen. Gelukkig kan elke worp versterkt worden door gereedschap die je elke ronde als een actie kan verzamelen. Er is dus een geluks-modifier, wat wel interessant is als je van jezelf vindt dat je toch altijd die 1 of 2 werpt.

Het verzamelen van goederen is nodig om te investeren in de beschavingskaarten die je directe bonussen opleveren, maar vooral ook sterke einde-spel bonussen. Je kan ook investeren in hutten die je dan onmiddellijk een hoop punten kunnen opleveren. Na alle acties wordt er gekeken naar het aantal stamleden en moet je voldoende voedsel overhouden om iedereen te voeden. Dit kan door voedsel verzameld tijdens het jagen, maar ook door een actie die je een permanent voedsel bijgeeft, wat dus minder jagen zal vereisen in toekomstige beurten. Het spel verplicht je wel om zeker voldoende voedsel te hebben, want als je geen voedsel (en geen verzamel items die eventueel als alternatief kunnen dienen) tekort komt, verlies je onmiddellijk 10 punten, wat je een enorme achterstand zal geven.

Het spel heeft niet één specifieke tactiek die je tot eindwinst zal brengen, maar de first player heeft toch vaak een iets te sterk voordeel om één van de mogelijke acties voor alle andere spelers af te pakken. De belangrijkste acties in het begin van het spel zijn vaak dezelfde: bevolking uitbreiden, permanent voedsel verzamelen, gereedschap te pakken krijgen.. Dit verandert uiteraard naarmate het spel vordert, maar maakt het begin van de eerste rondes vrij voorspelbaar. Het spel op zich is niet zo moeilijk en is vooral leuk als familiespel en als rustig tussendoortje.

• Meerdere tactieken om te winnen
  • Geluks-modifier aanwezig

• Nodige portie geluk nodig