Spel - Schijfjes schieten met Fast Shot

Schijfjes schieten met Fast Shot

Soms is er niet veel nodig om je te amuseren. Een tafel, een hoefijzervormig doel, wat houten schijfjes, wat staafjes en je vingers om de schijfjes weg te schieten. Fast Shot is een titel die de lading volledig dekt!

Review

Ik ben ooit lang op zoek geweest naar het 2-persoonsbehendigheidsspelletje “Elk Fest”. Een “flicking” game waarin je schijfjes moet verschieten met je vinger. Die schijfjes  dienen als stenen waarmee je je eland de rivier kan laten oversteken. De andere speler heeft ook een eland, en moet naar jouw oever. De stenen zijn gemeenschappelijk en je moet om ter snelst aan de overkant geraken.

Uiteindelijk heb ik dit spel bemachtigd en het speelt best leuk. Maar het komt niet zo vaak op tafel, omdat het een slechts vluchtig tussendoortje is dat je in principe overal kan spelen, maar daarvoor is de vierkante doos niet echt een handig zakformaat. 

 Toen ik “Fast Shot” kreeg toegestuurd van ontwerper Jürgen Spreutels deed mij dit dan ook hard denken aan “Elk Fest”. Een korte ‘flicking’ game voor 2 personen. “Fast Shot” is wel puur tot de basis gereduceerd van wat zo’n spel kan zijn. 2 schijfjes in 2 kleuren, ook wat houten staafjes in 2 kleuren en een hoefijzervormig doel. Het doel is om ter eerst scoren, nadat je ofwel je eigen staafjes hebt omgeflickt, of nadat je door een parcours van staafjes bent geflickt. Vlieg je van tafel, start je je volgende beurt opnieuw aan de rand ter hoogte waar je er bent afgevlogen. 

Nauwelijks regels, basic maar strak materiaal, in een handig klein meeneemdoosje. Je speelt het op elk soort tafeloppervlak in 5 minuten. Er bestaan 2 versies van het spel, die op de kleuren na identiek zijn. Maar als je de twee versies combineert kan je met  4 spelen. Goed gezien uiteraard.

Er zitten ‘slechts’ 10 opdrachtkaarten in de doos, die elk 2-zijdig zijn. Telkens een opdracht waarbij je staafjes moet omgooien en de andere kant is een parcours. Maar het is niet moeilijk om zelf opdrachten en parcours te verzinnen, dus een beperking is dit niet echt.

Persoonlijk vind ik de variant waarin je staafjes moet omkegelen leuker, omdat dit meer interactie biedt (als je staafjes van de tegenstander per ongeluk omgooit is dit in diens voordeel…) en je iets doelgerichter moet spelen dan bij het parcours. In een parcours-opdracht volgen beide spelers hetzelfde pad (je moet ook op het opdrachtenblaadje kijken hoe het loopt, hoewel je dat zonder problemen kunt onthouden – er zijn maar 3 ‘poortjes’ waar je door moet) en heeft het omstoten van kegels geen gevolgen (ze moeten gewoon terug rechtgezet worden). 

Eén keer dat iemand een serieuze misser begaat (te ver uit het parcours, of staafjes van de tegenstander omgelegd) is het snel duidelijk wie er gaat winnen. Je kan wel nog op het doel schieten om de opening van richting te doen veranderen om je tegenstander dwars te zitten, maar dat is meestal maar uitstel van nederlaag. Maar de korte duurtijd van het spelletje verzacht een flater, want je neemt gewoon revanche in het volgend spelletje.

“Fast Shot” is snelle fun, een handig meeneembaar tussendoortje, stijlvol van ontwerp, maar heeft niet zo veel om het lijf. Dat hoeft uiteraard niet voor zo’n spelletje. Maar misschien mis je wel de cuteness van de elandjes en het gevoel dat je al flickend een dier naar de overkant helpt… 

Pluspunten

  • Supersnel uitgelegd en gespeeld
  • Zeer efficiënt en basic materiaal in een handig meeneemdoosje
  • Creatieve mogelijkheden

Minpunten

  • Weinig diepgang en geen thema
  • Dreigt snel eentonig te worden
  • Parcour-opdrachten zijn minder interessant
  • 2 tot 2 spelers
  • Artiest: Jurgen Spreutels
  • Designer: Jurgen Spreutels
  • Spelduur: 15 min.
  • Uitgeverij: Jumping Turtle Games
  • Uitgebracht in 2018
Boardgamegeek logo Bekijk Fast Shot op
BoardgameGeek
Auteur - Günther Hoogstyn Review geschreven door
- ⭐️ 6/10

Fast Shot kopen