Spel - Sagrada

Sagrada

De Sagrada Familia in Barcelona is al meer dan een eeuw onder constructie. Tijdens een spelletje Sagrada krijg jij de optie om je steentje bij te dragen. Bouw een zo mooi mogelijk glasraam en verdien meer glorie dan je vrienden.

In Sagrada is het de bedoeling een glasraam uit de basiliek “Sagrada Familia” zo goed mogelijk af te bouwen. Je glasraam wordt vertegenwoordigd door een spelersbord dat je in het begin van het spel kiest. Het spelersbord zal je doorheen de loop van het spel proberen vullen met dobbelstenen in verschillende kleuren. Op dat spelersbord staan telkens een aantal restricties. Op sommige vakjes staan kleuren en op sommige vakjes staan cijfers. Je mag in dat geval hierop enkel dobbelstenen leggen met die bepaalde kleur, of met dat aantal ogen. Verder mag je zowel horizontaal of verticaal geen dobbelstenen met hetzelfde aantal ogen of dezelfde kleur naast elkaar leggen. Simpel toch?

Iedere ronde van het spel begint met het rollen van dobbelstenen. Om de beurt kiezen alle spelers dan de dobbelstenen die hen het meest vooruit helpen in hun plan om hun glasraam zo mooi mogelijk te maken. De oplettende spelers zullen na een tijd ook kunnen ontcijferen naar welke dobbelstenen de andere spelers nog op zoek zijn en deze dus met hogere prioriteit kiezen. Hierbij vinkt Sagrada al meteen een vinkje af in wat voor mij een goed bordspel maakt: je hebt mogelijkheid tot interactie met wat je tegenstanders proberen doen.

Iedere speler heeft open op tafel zijn/haar spelbord liggen, maar krijgt daarbuiten nog een doel dat enkel door die speler gekend is (bijvoorbeeld: leg zoveel mogelijk gele dobbelstenen in je glasraam). Dit maakt dat je dus niet enkel moet kijken naar wat de tegenstanders op hun spelbord staan hebben, maar dat je ook kan proberen afleiden wat hun verborgen doel zou kunnen zijn. Verder maakt dit dat je ieder spel weer andere inschattingen zal moeten maken, wat van Sagrada een heel herspeelbaar spel maakt: een ander vinkje dat ik graag afvink in een bordspel.

Die herspeelbaarheid trekt zich nog door in een aantal andere spelmechanismen. Zo zijn er buiten het verborgen doel van iedere speler ook nog een aantal algemene doelen die van spel tot spel wisselen. In het ene spel probeert iedereen bijvoorbeeld een van elke kleur dobbelstenen in een bepaalde rij te hebben, terwijl je andere spellen zoveel mogelijk vijven of zessen probeert te bemachtigen.

Een derde eigenschap die ik graag aanvink bij een bordspel is dat geluk slechts een beperkte rol speelt. Sagrada doet dit heel sterk, wat extra indrukwekkend is gezien dit spel draait rond dobbelstenen. Je krijgt namelijk de optie om de dobbelstenen te manipuleren. Hoe moeilijker het spelbord dat je in het begin van het spel koos, hoe meer je dit mag doen.

• Hoge herspeelbaarheid
  • Geluk speelt slechts een beperkte rol
  • Veel mogelijkheid tot interactie met je tegenstanders