Spel - Saboteur

Saboteur

Een leuk tussendoortje om samen met vrienden of met de familie te spelen. Elkaar totaal niet vertrouwen is part of the game.

Saboteur is een spel dat kan gespeeld worden met 3-10 spelers waarbij je niet weet of de ander je helpt om de schat te zoeken of de boel juist wilt saboteren. Dit maakt het spel ook net interessant...
Iedere kabouter start met een pikhouweel, karretje en een lamp, maar o wee als er iets kapot is... want dan kan je niet meer graven. Tjah, kabouters hebben nou eenmaal materiaal nodig.
Ieder krijgt een reeks aan kaarten die je kan helpen om te bouwen, meer te weten te komen over waar de schat zit, om anderen te saboteren of je eigen graafgereedschap terug te herstellen. En iedereen krijgt een geheime rol, in het basisspel zijn dat “Mijnwerker” of “Saboteur” – iemand die wordt ingehuurd door een andere ploeg om hier de boel op stelten te zetten. In de uitbreiding zijn er nog wat meer opties, zoals de “Geoloog”, wiens enige doel is zoveel mogelijk kristallen te vinden, en zijn de Mijnwerkers verdeeld in twee ploegen die elk proberen als eerste de goudader bloot te leggen. Maar zonder uitbreiding is het spel ook leuk.

Het spel zit zo in elkaar dat je je een weg baant naar 1 van 3 onbekende kaarten, waarvan er slechts 1 de schat is. Je legt in het begin de drie onbekende kaarten op tafel en legt gang-kaarten in een raster-patroon om zo te proberen bij het goud te komen. De saboteurs willen dit tegenhouden maar doen dit best niet te snel. Anders worden ze tegengehouden door de anderen (met veel vinger gewijs). Het leuke aan dit spel is dat niemand iemand vertrouwt. Zelfs als je samenwerkt is het niet gegarandeerd dat iedereen zal helpen, want wie het eerst aan de schat is mag ook het eerst kiezen uit goud dat verdeelt wordt. Dus kan je de ander maar liefst nog wat van die schat af houden. Als je dan toch een mooie weg gebouwd hebt kan een kleine explosie er voor zorgen dat de weg instort en je terug op zoek moet naar dat ene tegeltje dat past op de net ontplofte plek.

Als het goud gevonden is worden de mijnwerkers uitbetaald, als er geen goud wordt gevonden krijgt de Saboteur zijn loon. En dan herhaalt het hele feest zich vanaf het begin; na drie ronden tel je verdiende goudklompjes bij elkaar op om te kijken wie de rijkste kabouter in de mijn is.

Wat nog zo mooi is, is de elegantie – de kaarten om te helpen en hinderen hebben hetzelfde effect maar een andere functie voor de Saboteurs als voor de hardwerkende reguliere kabouters. Iemand ervan weerhouden gangen te graven komt heel anders over wanneer je iemands pikhouweel sloopt, dan wanneer je als rechtgeaarde dwerg een saboteur uitschakelt.
<o :p></o>

Het spel heeft ook al uitbreidingen, een duel versie en recent ook een bordspel (zie Saboteur: de verloren mijnen), wat het tot 1 van de populairdere kaartspelletjes maakt. Het is echt een ras-klassieker. Een van de weinige spellen die zoveel spelers vermaakt, en alle spelers de hele tijd ook in het spel houdt.<o :p></o>

• Elkaar niet vertrouwen
  • Het spel kan plots volledig in het voordeel van het andere team zijn

• Teveel gewijs en vals beschuldigen van medespelers