Spel - Rattus

Rattus

In de 14e eeuw verspreidt de zwarte dood zich door Europa. Onmacht en wanhoop zijn alomtegenwoordig. Kan jij je bevolking veilig doorheen deze woelige periode uit de geschiedenis loodsen?

Rattus is een spel voor twee tot vier spelers, waarbij iedere speler probeert op het einde van het spel zoveel mogelijk van zijn of haar blokjes in het spel te krijgen. De blokjes vertegenwoordigen hier de bevolkingsgroep van die speler. Deze bevolkingsgroep heeft dus bij wijze van spreken het best de Pest kunnen afweren.

Uiteraard is er meer aan het spel dan enkel maar je blokjes op het spelbord te plaatsen! Er worden ook blind rattenfiches op het spelbord geplaatst, en de zwarte doodspion verplaatst zich iedere beurt om een andere regio te teisteren. Wanneer de zwarte dood in een regio aankomt, worden alle rattenfiches in die regio omgedraaid en zullen er vaak blokjes weer van het spelbord verdwijnen.

Een van de interessantste mechanismen van het spel zit hem in de karakters. Spelers mogen tijdens hun beurt telkens één van de zes beschikbare karakters bij zich nemen en de speciale actie van dit karakter uitvoeren. Als ze uit vorige beurten nog andere karakters ook bij zich hebben liggen, mogen ze de acties van alle karakters die bij hen liggen uitvoeren. Een karakter blijft bij een speler liggen totdat een andere speler tijdens zijn of haar beurt dit karakter kiest. Hiermee kan je dus zelf kiezen welke acties het meest interessant zijn tijdens een beurt. De heks kan bijvoorbeeld telkens twee rattenfiches bekijken en ze eventueel van plaats wisselen. De koning kan dan weer telkens een van zijn burgers in veiligheid brengen in het kasteel. Daar slaat de pest nooit toe…

Pas echter wel op! Rattenfiches die omgedraaid worden verwijderen niet de blokjes van een bepaalde speler van het spel, maar wel van bepaalde karakters. Als jij dus een karakter bij je hebt die getroffen wordt door de zwarte dood, zal jij blokjes van het bord moeten halen. Hoe meer karakters je dus bij je hebt, hoe meer opties je hebt, maar ook hoe meer gevaar je loopt.

Al bij al is Rattus zeker niet het zwaarste spel. Het is snel uitgelegd, speelt vlot en bevat niet enorm veel spelstukken. Dat wil echter niet zeggen dat het een simpel spel is. Geluk speelt zeker een rol, maar het juist uitspelen van de karakters en het goed inschatten van wat de tegenstanders proberen te doen is de sleutel om het spel te winnen. Bij mij verdient Rattus alvast een permanent plekje in mijn spellenkast!

• Snel uitgelegd
  • Alles ligt op tafel. Alle info is dus voor iedereen even toegankelijk en de geluksfactor kan zeer beïnvloed worden door alle spelers
  • Perfect speelbaar met enkel het basisspel, maar er zijn een hoop uitbreidingen beschikbaar voor de liefhebbers