Spel - Keer op Keer

Keer op Keer

In de catagorie dobbelspellen zijn er best een aantal nieuwe versies uitgekomen de afgelopen jaren. Keer op keer een nieuwe. Dus nu een nieuwe review over Keer op Keer.

Speluitleg

Het spel is erg eenvoudig, je hebt enkel een scoreblok, zes dobbelstenen en een pen nodig. Deze bevinden zich allemaal in het doosje dus je kan meteen van start om te spelen! Het doel van het spel is om kolommen op het scorefiche af te vinken. Als je erin slaagt een kolom te vervolledigen voor één van je medespelers, krijg jij hiervoor de hoogste score. Een andere manier om punten te scoren is om alle vakjes van één soort aan te kruisen. Hier geldt ook het principe dat hoe sneller je dit doet, hoe hoger je score.

In een beurt gooit een speler met de zes dobbelsteen waarvan er drie zwart zijn en drie wit. Je combineert een zwarte met een witte en afhankelijk van de combinatie, kruis je op het fiche vakjes weg. Op de zwarte dobbelstenen staan getallen of vraagtekens en op de witte een bepaalde kleur of een zwart kruis. Kies je bv. een vier samen met roos, mag je vier aaneensluitende roze vakjes aankruisen op het scoreblad. Het vraagteken en de zwarte kruistekens zijn jokers. Als je hiervoor opteert, mag je zelf het aantal of een bepaalde kleur kiezen. Aan het einde van het spel verdien je wel plus punten als je de jokers niet hebt gebruikt. Soms kan het echter handig zijn om toch voor een joker te kiezen. Het is aan jou om in te schatten waar je het meeste voordeel mee behaalt. Een extra ‘moeilijkheid’ waar je rekening mee moet houden is het feit dat je enkel vakjes mag aankruisen die grenzen aan vakjes die eerder zijn aangevinkt. Hoe meer je van de centrale kolom verwijderd bent, hoe hoger de score die je verdient met het vervolledigen van een kolom. Tot slot zijn er nog speciale ster vakjes. Aan het einde van het spel leveren deze minpunten op als je ze niet hebt aangeduid.

Als je in je eigen beurt een combinatie van dobbelstenen hebt gekozen, is het de beurt aan je tegenspeler(s). Zij mogen uit de overgebleven stenen ook weer een combi kiezen en deze op het scoreblokje aanduiden. Het spel eindigt wanneer één speler twee volledige kleuren heeft afgevinkt. Dan wordt gekeken naar je totaalscore die bestaat uit de punten van het aantal aangeduide kolommen, afgevinkte kleuren, resterende sterren en eventueel niet gebruikte jokers. De speler met de hoogste score wint.

• Erg eenvoudig spelconcept dat je op vijf minuten aangeleerd hebt. Ideaal dus om met kinderen te spelen.
  • Compact spel dat je overal kan meenemen en spelen
  • Voldoende strategie en tactiek vereist om het interessant en vernieuwend te houden zodat je het zoals de titel aangeeft, keer op keer blijft spelen !