Spel - Elfenkoning

Elfenkoning

Elfenkoning is een kaartspel dat in 1999 werd uitgebracht bij 999 games en gebaseerd is op het spel Elfenland dat o.a. tweemaal de prijs van ‘Spel van het jaar’ heeft gewonnen. Het doel is om in het elfenrijk rijkdom te vergaren en zo de opvolger van de Elfenkoning te worden. Dit doe je door het plannen van de meest winstgevende route en je tegenstanders te saboteren door hen extra hindernissen te bezorgen. Een vlotte, klassieke game die zowel jong als oud kan bekoren.

In dit spel voelt de Elfenkoning zijn einde naderen en wil hij een opvolger gaan benoemen. Je kruipt als speler in de huid van één van de Elfenprinsen en als jij erin slaagt om het meeste geld te verdienen, wordt je de de nieuwe koning van Elfenland. Geld verdienen doe je door te gaan reizen in Elfenland. Voor het reizen staan allerlei vervoersmiddelen tot je beschikking; van draken en eenhoorns tot trollenwagens en elfenfietsen, die ieder verschillend geschikt zijn voor een type gebied. Helaas ben je niet de enige die graag koning wil worden, je medespelers zullen je het flink lastig maken door bomen op je pad te leggen, watermonsters in rivieren te planten en dieven op je af te sturen.

Het spel start met het schudden van de kaarten die daarna als gedekte stapel in het midden van de tafel worden gelegd. Daarna mag iedere speler zijn familiewapen kiezen. Je krijgt ook een startkapitaal dat in totaal 11 munten bedraagt. De rest van de munten vormt de bank. De startspeler krijgt de draak en deelt acht kaarten uit aan de andere spelers.

In totaal zijn er drie soorten kaarten: gebied-, reis- en actiekaarten. Het aantal rondes dat gespeeld wordt, is gelijk aan het aantal spelers. Zo’n ronde verloopt in twee delen: een fase waarin je je route plant en de fase waarin je je route uitvoert. In de eerste wordt bepaald hoe je reist en welke hindernissen je plaatst om het je medespelers zo moeilijk mogelijk te maken. Je hebt hiervoor de keuze tussen omgevallen bomen, dieven, zeemonsters enz. Daarnaast zijn er ook bonussen bv. goudkaarten, waardoor je een dubbele opbrengst ontvangt als je een gebied doorkruist. Om de beurt mogen spelers een kaart neerleggen en zo hun route uitstippelen. Al deze kaarten vallen onder de noemer actiekaarten. De gebiedskaarten zijn zoals de naam zelf zegt, afbeeldingen van de verschillende landschappen waaruit het elfenrijk bestaat. De reiskaarten zijn de vervoersmiddelen. Afhankelijk van het type bv. de draak, zijn ze meer of net minder geschikt voor een bepaald gebied.

De gebiedskaarten die voor de speler op tafel liggen vormen z'n rijk. Een gebiedskaart mag in het eigen rijk of in het rijk van een andere speler gelegd worden. In elk gebied mogen er 1 of 2 gebiedskaarten liggen. Een tweede kaart wordt links van de eerste kaart gelegd. Op die manier ontstaat er een doorlopend rijk (dat loopt van kaart 1 van speler 1, en eindigt bij kaart 2 van de laatste speler). De kaarten gaan de route vormen. Op elke gebiedskaart staat een waarde aangegeven. Die waarde is het aantal goudstukken dat je kunt verdienen wanneer je het gebied weet door te reizen in de reisfase.

Hier is het vooral nodig om op te letten waar je met jouw vervoermiddelen kunt komen! Niet alle reiskaarten zijn geschikt voor ieder gebied. Als iedereen meer iets bij te leggen heeft, en iedere speler in zijn beurt heeft gepast, start de reisfase. Een voor een laten de elfenprinsen of prinsessen zien hoe ver ze kunnen reizen.

• Prachtige uitvoering en kaarten van degelijke kwaliteit
  • Eenvoudig uit te leggen
  • Het spel kan een verrassende wending nemen door de vele mogelijkheden om tegenstanders dwars te zitten