Spel - Eldritch horror

Eldritch horror

In Eldritch Horror probeer je samen met je lotsgenoten de wereld te redden van een dreigend gevaar: Een ancient One. Deze monsters die voorbij de grenzen van tijd en ruimte wonen proberen de aarde te verwoesten om hun oneindige honger naar dood en destructie te verzadigen. Lukt het jullie om deze monsters tegen te houden, of zal e aarde vallen?

Eldritch horror is een strategisch diepgaand, coöperatief spel waarin je alleen of in groep gedurende een aantal uur je tanden kan zetten. Het is een geschenk uit de hemel voor wie van de zwaardere, langere boardgames houdt, en een marteltuig voor de liefhebbers van luchtige, snelle spellen.

Net zoals bij zijn broertjes “Arkham horror 3e” en “Arkham horror LCG” probeer je in dit spel de wereld te redden van de Ancient Ones: kwade entiteiten die samen met hun volgelingen proberen de wereld te verwoesten.

Het spelbord is een wereldkaart waarop gedurende het spel “portals” opengaan zodat monsters onze wereld kunnen betreden. Je zal gedurende dit spel dus proberen het aantal portals en het aantal monsters onder controle te houden, terwijl je ook de wereld afschuimt op zoek naar clue tokens. Deze aanwijzingen dienen om de kwade entiteit die de wereld probeert over te nemen te ontmaskeren, en uiteindelijk het spel te winnen.

Je zal samen met je groep tijdens dit spel dus constant een balans moeten vinden om dit alles verwezenlijkt te krijgen in een heel beperkt aantal acties per beurt die ter beschikking staan. Gelukkig wordt iedere speler op het spelbord vertegenwoordigd door een character met unieke vaardigheden. Sommige spelers zullen dus beter geschikt zijn om bepaalde problemen aan te pakken als anderen. Zo kan iedereen zijn waardevolle bijdrage leveren aan de uiteindelijke overwinning (of nederlaag) op de Ancient One.

Hoewel dit een review is van Eldritch horror, lijkt het me gepast even de vergelijking te trekken met Arkham horror. Voor spelers die onbekend zijn met deze spellen lijken deze bijna identiek. Welke wil je dan aan je collectie toevoegen? Het verschil zit er voornamelijk in dat Arkham Horror 3e veel meer gefocust is op het verhaal en scenario van het spel dan Eldritch horror. Dit maakt dat Arkham horror je misschien iets dieper meesleurt in de narratief van het spel, maar uiteindelijk veel minder herspeelbaar is als Eldritch Horror: eens je een scenario gespeeld hebt, weet je wat er komt. Eldritch Horror legt dan weer minder focus op het verhaal, maar kan je tot in de oneindigheid herspelen: iets wat ik met dit geweldige spel alvast van plan ben!

• Elke keuze die je maakt is relevant en interessant
  • De spelcomponenten zijn van hoge kwaliteit
  • Heel hoge herspeelbaarheid