Spel - Een must have klassieker: Carcassonne

Een must have klassieker: Carcassonne

Door het plaatsen van landtegels en horigen proberen spelers zo veel mogelijk punten te vergaren.

Carcassonne is de naam van een Zuid-Franse stad die voornamelijk erg belangrijk was in de Middeleeuwen. Ook in dit bordspel keren we terug in de tijd. Het is de bedoeling om zelf je speelbord samen te stellen.

Het spel begint met het plaatsen van de starttegel in het midden van het speelveld. Dan worden de andere tegels geschud en omgekeerd in stapels langs het speelveld gelegd. Met de klok mee, wissel je van speler en iedere speler heeft in zijn/haar beurt drie mogelijke acties. Je start met het trekken van een tegel naar keuze. Deze leg je aan bij de starttegel of een andere eerder aangelegde tegel. Òp de tegels staan o.a. kloosters, kastelen of weilanden afgebeeld. Iedere speler bezit ook een aantal pionnen, verder horigen genoemd. Wanneer je een tegel aanlegt, kan je ervoor kiezen op één van de afgebeelde elementen een horige te plaatsen. Je bouwt dan verder aan je project door het toevoegen van andere tegels die je trekt. Is een bouwwerk of weiland volledig, ontvang je hier  naargelang het type, overwinningspunten voor. Het spel eindigt wanneer alle tegels op zijn. De speler met de hoogste score wint.

Bij dit spel is er dus een grote geluksfactor aangezien je afhankelijk bent van de tegels die je trekt. Daarnaast is er ook een stevige portie tactiek vereist. Kies je ervoor om snel projecten af te werken of neem je een risico en probeer je bv. je stad zo groot mogelijk te maken ? Bovendien is het aantal horigen beperkt. Kies je voornamelijk wegen en ga je voor de langste weg of opteer je voor de bouw van een groot klooster? Zowel groot als klein kan zich volop amuseren met dit vlotte, eenvoudige legspel en dat is dan ook meteen één van zijn sterkste punten.

Naast de eenvoudige regels, bezit Carcassonne nog vele troeven. Het spelbord ziet er nl. telkens anders uit en dus zal je het meermaals met plezier uit de kast halen. Door de eenvoud is het ook een spel waarbij je niet te hard moet nadenken en is er tijdens het spelen tijd genoeg om nog met elkaar te praten. Je hebt het ook snel uitgelegd aan een nieuwe speler en na vijf minuten heeft zelfs het kleinste kind het spelmechanisme onder de knie. Niets dan lof dus voor deze klassieker. Een spel dat eigenlijk bij een echte spel liefhebber niet in de kast mag ontbreken !

Als je meer uitdaging wilt, zijn er ook allerhande uitbreidingen verkrijgbaar. Zo kan je je meer diepgang creëeren. Er is ook een uitbreiding te koop zodat je zelfs met 8 personen dit verbluffende spel tegelijkertijd kan spelen. Ideaal voor bij feestjes met een grotere groep!

• Erg eenvoudig spelconcept dat je op vijf minuten aangeleerd hebt. Ideaal dus om met kinderen te spelen.
  • Door het samenstellen van je eigen spelbord, steeds een verschillend spelverloop en bijgevolg een spel dat je met plezier uit je kast blijft halen.
  • Goede combinatie tussen geluk en tactiek