Spel - Deranged Review ~ Viva Java Dice Game

Deranged Review ~ Viva Java Dice Game

Elke spellenavond komt ten einde - en onze spellenavond kwam meestal ten einde met twee of drie potjes Viva Java Dice ^^.

Deranged Review ~ Viva Java Dice Game

Essen. Oh oh oh wat een magnefieke ervaring is dat elk jaar weer! Twee jaar terug heb ik op de laatste dag puur op de doos “Viva Java: The Coffee Game: The Dice Game” aangeschaft bij de uitverkoopvoor de schamele prijs van €9,-. Een best wel lange tijd later, ergens in November, was er een rustig moment in de winkel dat we met maar twee man zaten, en dat is natuurlijk ideaal om een spel even uit te proberen – al is het maar zodat er een extra persoon naast mij is die weet hoe het werkt, zodat het volgende keer minder uitleg kost :). Die avond speelden we Viva Java en de Berenpark die van dezelfde stand af kwam, en hoewel Berenpark absoluut een goed spel is, bleek Viva Java de grote winnaar. Het werd de standaard afsluiter van de spellenavond, en meestal niet maar één potje ook niet :).

Nou heb ik al wel een beetje een vaste opzet voor dit soort dingen, dus volgt u mij alstublieft door de volgende kopjes :). In niet specifieke volgorde: Stijl, de plaatjes, het uiterlijk en min of meer hoe alles eruit ziet; Moeilijkheid, hoe de “learning curve”van het spel loopt; Flexibiliteit, hoeveel opties heb je in het spel; Fun, omdat ik geen beter woord weet – hoe voelt het spel aan?; Componenten, want die zijn belangrijk. Let wel dat weinig sterren niet persé een lage score is ;). Ik ga meestal niet heel diep op de spelregels in, die kan je ergens anders vinden (meestal in de verpakking).

Het Spel: King of Coffee
Dobbel, kies, herhaal! Eerste aan 21 punten wint!

STIJL ***
-De doos heeft een jongedame in jaren '50 stijl, een stijl die ik persoonlijk altijd wel kan waarderen. De dobbelstenen hebben verschillende kleuren koffiebonen op de zijden, met puntjes voor mensen die nog niet zo goed weten hoe de volgorde van de koffie-regenboog loopt. De scoreboekjes gebruikten we nooit, we maakten altijd roosters op alom aanwezige a4's uit de printer :).

MOEILIJKHEID **
-Het is even wennen en het spel heeft één zo'n ding wat lastig te vatten is voor spelers (#1). Maar als je eenmaal aan het spelen bent is het makkelijk genoeg, en na het eerste potje gaat het eigenlijk nooit meer fout :).

FLEXIBILITEIT ****
-Elke ronde kies je of je je worp gebruikt voor punten of voor research, en dat is de voornaamste keuze die je hebt. Als je te vroeg begint met punten harken, loop je waarschijnlijk later achter op de rest die meer invloed op hun rolls uit kunnen oefenen, maar als je jezelf eerst helemaal vol bouwt voor je voor de winst gaat, kan je de rest waarschijnlijk niet meer inhalen. Keuzes, keuzes :).

FUN *****
-Spanning is de spil van elk spel. En Viva Java heeft die spanning in de race voor de punten. Anders dan Yahtzee stopt Viva Java zodra iemand 21 punten heeft, en daardoor

COMPONENTEN
-Dice!

CONCLUSIE
Viva Java is niet voor niets onze standaard afsluiter :). Iemand bracht het zelfs naar de impromptu spellenavond van vandaag! Je kan het na een zware avond diep nadenken prima nog spelen, maar het is bepaald ook niet hersenloos. Hoe goed het gaat ligt gedeeltelijk aan of de dobbelstenen een beetje mee willen werken, maar je hebt zelf nog voldoende keus in het geheel – soms komt het op een enkele worp aan, maar meestal liggen de eindscores dicht bij elkaar zonder dat er een foto-finish nodig is. Feitelijk hebben we na al die tijd nog niet echt de neiging gehad om de Advanced versie te spelen – altijd een goed teken :).

Viva Java is misschien niet echt een Roll & Write (#2), maar als het er wel een is, is het absoluut mijn favoriet in het genre.