Spel - Deranged Review ~ Shark

Deranged Review ~ Shark

Ravensburger had in de jaren '80 een hele stapel aan goede spellen in de catalogus. Stiekem ben ik wel een beetje fan <3. Qua uitstraling en spelmechanisme staan deze spellen apart van alle andere uitgevers uit die tijd. En Shark is toch wel echt een van de betere.

Deranged Review ~ Shark

Het was een moeilijke keuze. Twijfel alom. Tjah welke van de twee spellen ging ik uit de Arm (#1) meebrengen? Degene die ik kende van vroeger of degene waarvan ik me vaag kon herinneren dat iemand hem leuk vond?

De twijfel was tussen Valkuil en Shark. Ik heb geen spijt van mijn keuze gehad.

Nou heb ik al wel een beetje een vaste opzet voor dit soort dingen, dus volgt u mij alstublieft door de volgende kopjes :). In niet specifieke volgorde: Stijl, de plaatjes, het uiterlijk en min of meer hoe alles eruit ziet; Moeilijkheid, hoe de “learning curve”van het spel loopt; Flexibiliteit, hoeveel opties heb je in het spel; Fun, omdat ik geen beter woord weet – hoe voelt het spel aan?; Componenten, want die zijn belangrijk. Let wel dat weinig sterren niet persé een lage score is ;). Ik ga meestal niet heel diep op de spelregels in, die kan je ergens anders vinden (meestal in de verpakking).

Het Spel: Acquire Jr.
Koop aandelen, groei bedrijf, verkoop aandelen, winst! Meeste geld wint!

STIJL ****
-De illustraties passen gewoon precies in mijn straatje. Haaien in dure kleren met dikke sigaren, daar kan ik wel van genieten ja. Het speelbord zelf is helder van opzet, dus goede punten daar. Feitelijk is alles in het spel simpel maar helder weergegeven, net zoals alle Flying Turtles.

MOEILIJKHEID **
-Het spel is niet moeilijk, maar winnen is niet makkelijk. De dobbelsteen maakt het een beetje meer random en een beetje minder voorspelbaar, maar dat is dan dus juist het punt waarop je kan gokken speculeren. Je beurt gaat snel genoeg – koop/verkoop aandelen, werp en breid uit, koop/verkoop nog's. Dus lang hoef je ook niet te wachten tot je weer mag :).

De meeste mensen weten zo ongeveer de derde ronde van het spel hoe alles werkt, hebben tegen de tijd dat de vierde ronde voorbij is een plannetje gemaakt, en hebben ergens rond de zesde ronde genoeg ervaring om op eigen houtje te besluiten of hun plan het waard was om door te zetten of niet. De learning curve van Shark kan je op je gemakje op je slippers bewandelen.

FLEXIBILITEIT ****
-Je hebt zelf de keuze welke aandelen je koopt, en welke de goede zijn hangt meer af van welke snel kunnen stijgen dan welke uiteindelijk het spel uitmaken – aan de andere kant is het ook wel weer fijn te weten dat je aandelen niet opeens kelderen, dus dan is veiligheid ook een prettige eigenschap. Je mag het allemaal zelf kiezen, en gezien het ietwat geringe aanbod van vier kleuren blijft het ook overzichtelijk, dus kan je ook gegronde keuzes maken.

Met het plaatsen van de nieuwe huisjes heb je ook een flinke invloed op het bord – hoewel de dobbelsteen bepaalt wat je neer mag zetten in welk gebied, heb je absoluut een vinger in de pap over waar je hem neerzet. Soms gaat groei ten koste van een ander bedrijf, en dat is waar de mooiheid van het spel 'm in zit. Kleine bedrijfjes worden opgegeten en krimpen op het wereldtoneel, wat alle aandeelhouders behaleve de actieve speler direct geld kost :).

In tegenstelling tot grote broer Acquire heb je bij Shark altijd de kans om aandelen te verkopen om geld te verdienen. Je komt minder makkelijk zonder geld te zitten, al is het zeker niet onmogelijk om failliet te raken.

FUN *****
-Yeah absoluut! De dobbelsteen voegt genoeg random factor toe dat het spel niet uit te rekenen valt, maar je maakt nog steeds zelf alle keuzes, en zelfs als de dobbelstenen tegenwerken wint gewoonlijk de meer ervaren (of betere) speler.

Plus, dobbelstenen voegen altijd een beetje een spanningsveld toe, en dat helpt absoluut mee met het plezier in het spel. Als je wint, lag het aan je skills; als je verliest, lag het aan de dobbelstenen :).

COMPONENTEN
-Degelijk. Absoluut degelijk.

CONCLUSIE
Shark is een beursspel Voor kinders. Van Ravensburger. Eigenlijk weet je dan al voldoende om je keuze mee te maken, maar jullie willen vast een wat meer uitgebreide conclusie zeker? U vraagt, wij typen ^^.

Shark is een kleurrijk aandelenspel, soort van Acquire met een dobbelsteen. Het dwingt je dus meer te gokken aan de hand van geluk dan een mix van geluk en de welwillendheid van je medespelers (#2). Het is een stuk minder makkelijk om zonder geld te komen te zitten aangezien je in principe vaker geld binnenkrijgt en makkelijker aandelen kan verkopen – daardoor is het zeker in vergelijking met Aquire een heel stuk vergeeflijker. Op zichzelf staand, dus buiten de (logische) vergelijking met Aquire, is het een simpel genoeg spel om door te krijgen. Je koopt en/of verkoopt voor en na je dobbelworp, met een maximaal aantal te kopen aandelen zodat je niet zomaar de absolute macht kan afdwingen. Je hebt meer vrijheid en minder opties – het aantal bedrijven rijst niet boven de vier (meer kleuren huisjes heeft het spel ook niet ^^), maar je bent niet gebonden aan een kleur of de ander en de prijs is simpelweg af te lezen van het bord. De waarde van een aandeel hangt af van de hoeveelheid huisjes op de kaart, waarbij eentjes niet meetellen, dus je kan extra goed inspelen op wat de mogelijkheden zijn door goed te kijken welke kleur de grootste kans heeft te groeien of opgegeten te worden.

Het is een spel waarbij je goed gemeen kan zijn voor anderen als je de kans neemt, goed voor jezelf kan zijn als je de kans krijgt, en wat je doet wanneer de kans komt is geheel aan jou. Als je de kans krijgt om eens een potje te spelen (#3) zou ik het zeker niet laten. Als je je kinders later graag van tafel wil vegen met Aquire kan je hier alvast mee beginnen, en als je een leuk maar niet al te zwaar spel zoekt omdat je nog een stukje avond over hebt aan het einde van je spel, is Shark er om je verlangen te vervullen :).