Spel - Deranged Review ~ Paco Sako

Deranged Review ~ Paco Sako

Paco Sako, oftewel Vredesschaak, is een spel voor mensen die liever dansen dan slaan :).

Deranged Review ~ Paco Sako

Het was Zuiderspel 2018, en voor het eerst in jaren dat ik er weer eens was (#1). Beetje rondlopen is altijd leuk, spellen kijken, handjes schudden, babbeltje maken hier en daar. En ergens gedurende de dag viel mijn oog op Paco Sako. Het zag er uit als een schaakspel, en da's altijd wel leuk, dus ik probeerde een potje.

Ik heb er gelijk zes in de winkel gelegd, en al bestaat die niet meer, Paco Sako gaat nog helemaal prima ^^.

Nou heb ik al wel een beetje een vaste opzet voor dit soort dingen, dus volgt u mij alstublieft door de volgende kopjes :). In niet specifieke volgorde: Stijl, de plaatjes, het uiterlijk en min of meer hoe alles eruit ziet; Moeilijkheid, hoe de “learning curve”van het spel loopt; Flexibiliteit, hoeveel opties heb je in het spel; Fun, omdat ik geen beter woord weet – hoe voelt het spel aan?; Componenten, want die zijn belangrijk. Let wel dat weinig sterren niet persé een lage score is ;). Ik ga meestal niet heel diep op de spelregels in, die kan je ergens anders vinden (meestal in de verpakking).

Het Spel: Knuffelschaak.

Zet stukken, dans, tik af, en dans weer verder. Eerste dansende Koning verliest!

STIJL ****
-Het spel bestaat uit gegoten plastic schaakstukken die heel elegant en dynamisch in elkaar passen. Dat alleen al is mooi. Er wordt geen speelbord bijgeleverd, maar aangezien vrijwel iedereen wel ergens een oud schaakbord heeft liggen is dat niet echt een probleem :).

MOEILIJKHEID **
-Als je kan schaken, ben je al aardig op weg om ook te kunnen Paco Sakoën (#2). De zetten zijn hetzelfde, het bord is hetzelfde. De en-passant en rokade regels zijn onveranderd. De enige toevoeging is dat wanneer je normaal gesproken een stuk slaat, het op magische wijze van het bord verdwijnt – not so much in Paco Sako. Als je een stuk slaat, ga je een eenheid aan (je doet een dansje) met het zojuist geslagen stuk. Wanneer je een stuk aantikt dat al in een eenheid zit, maak je hem los en krijgt het stuk direct een extra zet. Of om het makkelijker te maken, als je een stuk aftikt en zo zijn danspartner steelt gaat-ie uit schaamte gelijk een heel stuk verderop staan. De samengevoegde stukken kunnen door eender welke speler als geheel worden verplaatst, maar dan wel via de zet die het stuk aan die kant heeft. Tjah die zin is een beetje raar, dus een voorbeeld worden jullie vast blij van. Een Loper die danst met een Paard loopt vrolijk schuin zover hij wilt, en neemt het Paard met zich mee, maar hij kan niet opeens om een hoekje springen :). Het Paard daarentegen doet zijn gebruikelijke paardensprong met de Loper in touw, maar kan niet opeens schuin lopen.

Het speelt anders dan schaak, maar is ongeveer net zo moeilijk (#5).

FLEXIBILITEIT ***
-Waar je bij schaken zoals we dat al een tijdje kennen alle opties hebt van honderden jaren opgebouwde techniek, heb je vrijwel dezelfde vrijheid bij Paco Sako. Het voornaamste verschil is dat, omdat stukken niet geslagen worden, je minder makkelijk kan verdedigen. Alles wat je doet is de klok terugdraaien, neutraliseren kost meer moeite. Aan de andere kant krijg je onwijze flipperkasten waarbij stuk na stuk in een wervelende dansmanouvre van partner naar partner wisselen, tot plots de Koning een onverwachte Loper in zijn armen heeft.

FUN *****
-Dat heen en weer ketsen zorgt voor een veel energieker spel met veel meer plotselinge zetten dan regulier schaak. Het dwingt ervaren schakers om hun zetten om te denken, want hoewel de patronen hetzelfde zijn is de lading opeens compleet anders. De stukken lopen bijvoorbeeld gewoon via dezelfde bekende zetten, en aanval en verdediging loopt dus grotendeels via dezelfde kanalen. Aangezien je geen stukken kan slaan, kan je nog wel een eenheid met een vrij stuk aangaan om te zorgen dat-ie niet in eens zo je Koning bedreigt, maar als de tegenstander het stuk deze beurt weer vrij kan tikken volgens een kettingreactie die je niet al had gezien ben je alsnog het haasje. Rokeren om je Koning veilig achter een muurtje dappere Pionnen te verstoppen heeft ook minder nut omdat de tegenstander er met enige moeite dwars doorheen kan dansen.

Om deze redenen heeft het spel veel meer jeu dan het vertrouwde schaakspel, als je een stuk over het hoofd zag voelt dat minder als een fout aan jouw kant dan als een goede tactiek van je tegenspeler (#3), en potjes kunnen zomaar eindigen met een plotselinge stortvloed aan zetten (#4) in plaats van de hopeloos uitgerekte verbeten eindstrijd van een potje schaken zonder je torens.

COMPONENTEN
-Prachtig ontworpen in gegoten hard plastic stukken, die best het een en ander aan kunnen. De stukken die een jaar in de winkel hebben gestaan zijn deskundig misbruikt door een breed scala wredelingen, en zijn als niet glansnieuw dan toch zeker goed-geconserveerd.

Buiten de uitstekende kwaliteit van de stukken kan je ze in standaard zwart-witte uitvoering krijgen, of per set in alle kleuren van de regenboog (en roze). Er zit dus geen bord bij, maar het past op een standaard formaat schaakbord. En aangezien je wel gewoon je pionnen kan promoveren maar er geen geslagen stukken zijn heeft de producent in alle goedheid van zijn hart van beide kleuren een extra Koningin toegevoegd :).

Pro's

:) Makkelijk, als je kan schaken ken je de helft al.

:) Kleurrijk

Con's
:( Geen idee, ik denk dat het enige nadeel is dat ik het niet genoeg speel :).

CONCLUSIE
Paco Sako speelt een beetje korter dan Schaak. Het bord loopt langzamerhand vol met steeds meer dansparen met vreemde mogelijkheden, eindigend in een crescendo van zetten. Voor mensen die graag schaken is het zowiezo een aanrader, en voor mensen die graag uit hun oude denkpatronen willen breken is het helemaal fantastisch.

Zoals hierboven al wel al een paar keer aangestipt voelt het veel vlotter aan. Zetten zijn minder gevaarlijk omdat je stukken niet kwijt raakt, en het spel voelt veel minder onvergeefelijk.

Nou hou ik zelf nogal van abstracte spellen, ik vind het altijd indrukwekkend hoe je met weinig regels een diepgaand spel kan ontwikkelen. Hoe groter de diepgang-tot-regel-ratio hoe beter. Zertz is mijn absolute favoriet, en de rest van reeks Gipf staat trots op mijn plank (#6). Hive heb ik destijds met veel plezier gedemo'd, Zen speel ik gaarne sinds ik er weer een gehad heb (#7), en ik ben nooit een fantastisch schaker geweest maar ik ben op zijn minst een redelijk schaker. Dus mijn enthousiasme voor Paco Sako komt niet helemaal uit de lucht vallen ^^. Het neemt (zoals de beste abstracte spellen) een heel eigen plek in tussen al deze spellen, het voelt niet afgeleid maar als een natuurlijke voortzetting, verbonden met het schaakspel dat in de naam verweven zit maar absoluut apart genoeg om niet slechts een variant te zijn. Waar Dvonn het oeroude schaakspel gedestilleerd heeft tot het uiterste, gaat Paco de andere kant op.

Maar goed, wat gebeurt er dan als we proberen het Paco los te zien van het Sako? Wat als we vergeten dat het gebaseerd is op Schaak en kijken naar wat er dan overblijft?

Wat overblijft is een abstract spel dat zich kan meten met de beste. Het is een spel van dansende stukken, van electrische zetten en misleiding, van vertrouwde situaties in een nieuw jasje. Paco Sako is het absoluut waard om een keer te proberen, niet per se als je van Schaken houdt maar als abstracte spellen in het algemeen je goedkeuring kunnen wegdragen.