Spel - Deranged Review - Oude Meesters

Deranged Review - Oude Meesters

Een schilderswedstrijd winnen is zo makkelijk nog niet, zeker niet als de andere spelers je steeds voor de voeten lopen!

Deranged Review ~ Oude Meesters

Oude Meesters is een verse nieuwe uitgave van Keep Exploring Games, en die waren vriendelijk genoeg om me een kopie te geven in ruil voor een door mijzelf te bepalen aantal letters in een door mijzelf te bepalen volgorde. Goeie deal, lijkt me :) (#2).

Helaas gaat het spel niet over lang-besnorde wijze kung-fu meesters, die op de top van een berg op een dieet van vissehoofden en geitenmelk mediteren over de innerlijk rust en zonder een druppel zweet rotsblokken kunnen verpulveren met hun kleine teen – al is dat een spel wat ik zeker zou spelen! In plaats daarvan gaat het over schilders (#1), en in principe is dat de associatie die meer mensen zullen hebben bij een titel als deze :) (#3). Dus kom mee op een reis naar het Parijs van lang geleden...

Tuddledelu tuddledelu tuddledelu tuddledelu tuddledelu [wavy dissolve]

Nou heb ik al wel een beetje een vaste opzet voor dit soort dingen, dus volgt u mij alstublieft door de volgende kopjes :). In niet specifieke volgorde: Stijl, de plaatjes, het uiterlijk en min of meer hoe alles eruit ziet; Moeilijkheid, hoe de “learning curve”van het spel loopt; Flexibiliteit, hoeveel opties heb je in het spel; Fun, omdat ik geen beter woord weet – hoe voelt het spel aan?; Componenten, want die zijn belangrijk. Let wel dat weinig sterren niet persé een lage score is ;). Ik ga meestal niet heel diep op de spelregels in, die kan je ergens anders vinden (meestal in de verpakking).

Het Spel: Worker placement avec une twiest!
Plaats mannetjes, krijg dingen, verander dingen in andere dingen, bouw techniek, en maak schilderijen! Meeste punten wint!

STIJL *****
-Aangezien het spel gebaseerd is op de werken van Franse Impressionisten als Toulouse-Lautrec, Monet, Manet, Van Gogh en nog een voorbeeld, ziet alles er kleurrijk uit. Als je niet van de stroming houdt is het allicht minder interessant voor je, maar over het algemeen kan ik zeggen dat het spel er bijzonder mooi uitziet.

Stijl heeft twee helften, en de andere helft is functionaliteit – en wat dat betreft zit het wel snor. Als je op een tube staat, krijg je verf; en alle andere opties zijn niet veel moeilijker te ontcijferen. Sterker nog, ik heb het spel nu een aantal keer uitgelegd, en meestal snappen mensen vanzelf wel dat je om groen te krijgen één blauw en één geel blokje in moet leveren :).

MOEILIJKHEID **
-Het hele spelregelboek is geloof ik vier bladzijden. Inclusief advanced regels voor het spelen met de verschillende schilders als player powers, en extra bonus power kaarten. Geen enkel onderdeel van de regels is bijzonder moeilijk te begrijpen, en ook als geheel is het prima te doen.

Tot nog toe heb ik niet gemerkt dat iemand problemen had met de regels, al had ik ze zelf in eerste instantie verkeerd opgevat – maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn interpretatie dan aan de regels zelf (#4).

FLEXIBILITEIT ***
-Je moet alles een beetje balanceren anders wordt je ingehaald door iemand met een betere mix aan skills, zoals we wel vaker zien in spellen :). Of je gaat natuurlijk voluit voor het je meester maken van een (misschien twee) skills. Wie voluit voor schilderen gaat kan in twee ronden beide schilderijen af hebben, wie voluit verftubes uitknijpt heeft liters verf om mee te werken, en wie voluit mixmeester wordt komt makkelijker aan zijn 2e rangs kleuren, en dus ook aan zijn zwarte blokjes. Wie een beetje van alles kan, kan makkelijker manouvreren, èn is dichter bij die extra meeple/zes punten spot in de leercurve. Keuzes, keuzes.

FUN **
-En die keuzes, daar gaat het natuurlijk allemaal om. Aangezien je maar drie mannekes hebt om je elke beurt mee vooruit te werken, sommige vakjes al per definitie verboten zijn, en je óók alvast rekening moet houden met het feit dat je een van je mannekes moet laten staan voor de volgende ronde (#5), maakt het een zeer strakke worker placement. Soms leiden al je goede keuzes voor deze ronde ertoe dat je de volgende ronde een min of meer zinloze actie hebt, en tjah wat doe je dan? Nu een mindere optie kiezen zodat je voor straks beter uitkomt? Nu dan maar leren mixen, zodat je straks zeker bent van de gele verf die je nodig hebt?

Keuzes keuzes...

COMPONENTEN ****
-Dikke kartonnen tokens, stevig playerboard met opstaande randjes, plastieken blokjes, goede kwaliteit kaarten. Alles in het spel is degelijk, al heb ik zelf natuurlijk liever houten blokjes ^^.

CONCLUSIE
Oude Meesters is een vrij strak spel, waarbij je continu moet proberen om de juiste keuzes te maken. Je moet er zeker wel bij op blijven letten, of je wordt er gewoon uitgeschilderd! Het spel heeft in vrij korte speelduur meer keuzes dan de meeste andere spellen, maar echt heel slechte keuzes zijn er niet – alleen minder goede. Bijna elke keuze helpt je namelijk vooruit, en daardoor lijkt het spel in ieder geval vrij vergevingsgezind. Maar al te vaak de buitenbocht pakken leidt tot enkel witte doeken en een pallet vol klodders ongebruikte verf...

Het spel zit goed in elkaar, en ik kan de puzzel van de beste uitkomst best waarderen. Het is niet een spel wat ik snel zelf op tafel zou leggen, ik heb liever wat meer actie in en om het spel – maar ik zou niet een potje afslaan als iemand anders me erom vraagt. Sterker nog, ik zou met plezier meespelen :). Toch zeker het eerste potje...

Maar ik ben ook niet degene wiens mening er toe doet – als je van lastige-maar-niet-moeilijke keuzes houdt, is Oude Meesters zeker een aanrader. Het is geen rekenspel dus alle planning is zichtbaar, wat wel heel erg helpt met de keuzes maken, de opties zorgen ervoor dat in principe niemand het spel kan domineren, en de korte duur betekent dat je makkelijk nog een potje kan spelen als iemand toch de vloer met je aanveegt. Het spel schaalt prima tussen 2 en 4 spelers, en met de schilders en bonuskaarten erbij verschuift het spel weer net iets meer in welke opties nuttig zijn of niet.

Kortom, het is absoluut een degelijk spel aan alle kanten, en zolang ik het maar niet al te vaak hoef te spelen blijf ik het waarderen voor wat het is ^^.