Spel - Deranged Review ~ Mississippi Queen

Deranged Review ~ Mississippi Queen

Eens per jaar staan de rivierboten in de startblokken - het is tijd voor de race om de titel van Mississippi Queen! In dit racespel zijn manouvreerskills belangrijker dan snelheid.

Deranged Review ~ Mississippi Queen

Genk!

Sterker nog, België!

Ik ben altijd graag in Vlaanderen, en als ik de kans krijg om daar nog een beetje spelletjes te spelen dan is dat natuurlijk enkel een bonus, als een toefje slagroom op een goede mok koffie.

Vandaag heb ik een best stuk mogen treinen door het mooie gebied van zowel Neêrlands als Belgisch Limburg, en daarna nog een stuk met de bus ook. Dus hoewel ik ietwat aan de vermoeide kant ben (#1) ga ik toch een stukje schrijven :). En nog toepasselijk ook, want ik heb net vandaag mijn exemplaar van Mississippi Queen (#2) in handen gehad!

Nou heb ik al wel een beetje een vaste opzet voor dit soort dingen, dus volgt u mij alstublieft door de volgende kopjes :). In niet specifieke volgorde: Stijl, de plaatjes, het uiterlijk en min of meer hoe alles eruit ziet; Moeilijkheid, hoe de “learning curve”van het spel loopt; Flexibiliteit, hoeveel opties heb je in het spel; Fun, omdat ik geen beter woord weet – hoe voelt het spel aan?; Componenten, want die zijn belangrijk. Let wel dat weinig sterren niet persé een lage score is ;). Ik ga meestal niet heel diep op de spelregels in, die kan je ergens anders vinden (meestal in de verpakking).

Het Spel: Robo Rally voor schakers.
Stuur, versnel, vertraag, pik dames op, stuur, versnel, stuur, rinse, repeat! Eerste aan de finish mét twee dames als passagier wint!

STIJL ****
-Deze herprint is absoluut mooi afgewerkt – de dames zijn van bevallig gegoten plastic (#8), de bootjes zijn stevig en gedetailleerd, en de eilandjes liggen er allemaal aanlokkelijk bij in de zomerse warmte.

Qua design is alles helder en overzichtelijk, er zijn geen of weinig symbolen die je uit je hoofd hoeft te leren – hooguit wat een kade is en met hoe hoge snelheid je daar aan kan leggen. In de bijgeleverde “Advanced Regels” tegels kan je nog drijvende boomstammen tegen het lijf lopen (#5), of vast komen te zitten op een zandbank. Gelukkig bieden die gevorderde tegels ook Steenkool-havens, waar je je vooraadje brandstof weer op peil kan krijgen; maar qua design is dat dezelfde kade als waar de dames op flaneren :).

MOEILIJKHEID ***
-Niet echt heel erg zwaar, al is het wel een typisch geval van spelen is makkelijker dan uitleggen. Gelukkig heeft het regelboek allemaal plaatjes ^^. Maar stiekem is het heel simpel, je mag gratis keren en versnellen (#3) met één stapje, en als je wilt keren of versnellen (#3) met méér dan één stapje in een ronde kost het je een stukje van je bepaald niet onuitputtelijke koolvoorraad. En een stoomschip zonder steenkool kan niet varen (#6).

Eitje, nietwaar? Natuurlijk is het niet allemaal rechtdoor, de Mississippi is namelijk iconisch wiebelig en weigert steevast in een vaste baan te blijven liggen. De rivier wordt stukje bij beetje aangelegd, en een dobbelsteen bepaalt welke kant de rivier op stroomt, links, rechts, of recht naar zee. En dat zou zo erg nog niet zijn als er niet ook nog overal eilandjes in de weg lagen!

Op sommige eilandjes staan jongedames in witte zomerjurken te wachten om scheep te gaan, en zonder jongedames wordt je bij de finish uitgelachen. Rennen en springen doen jongedames niet aan, dus moet je wel zorgen dat je met een snelheid van 1 bij de pier staat om ze in te laten stappen.

Dit alles zorgt ervoor dat je goed vooruit moet kunnen plannen, anders loop je het risico om vast te blijven steken op een zandbank ^^.

FLEXIBILITEIT ***
-Draaien en snelheid aanpassen, elkaar in de weg gaan staan, opletten waar iedereen heen kan zodat je niet geramd wordt, en zorgen dat je snelheid niet zó hoog is dat je vol in de ankers moet bij een pier, het is een hoop om rekening mee te houden. Aan de andere kant heb je met relatief weinig regels zo wel een heerlijk spel te pakken, waarbij je een ander op een zandbank kan duwen als je goed mikt, de bocht af kan snijden, of zelfs een noodzakelijke pier bezet houden zodat de kapitein in kwestie zich in allerlei bochten moet wringen om niet met een tekort aan jongedames bij de finish te hoeven komen :).

FUN *****
-Ergens tussen de subliem blokkerende elegantie van Ave Caesar en de onvoorspelbaar destructieve chaos van Robo Rally ligt Mississippi Queen. Maar dat is meer een zin voor de conclusie, dus verwacht hem daar nog een keer :). Het is een tikkeltje meer denkwerk dan bij een gebruikelijke duw-anderen-aan-de-kant-racespel, maar aan de andere kant is het duwen ook wel echt leuk natuurlijk.

COMPONENTEN **** (#4)
-Zoals we op zich van Super Meeple en Keep Exploring Games gewend zijn, zijn de componenten heel netjes uitgewerkt :).

De boten zijn stevig, de raderen draaien makkelijk maar niet uit zichzelf, en de borden zijn van stevig karton. Er is nog wat ruimte over om je spel te pimpen met 3d-geprinte eilandjes, maar really why bother?

CONCLUSIE
Mississippi Queen is een racespel met heel weinig geluk erin :). Ergens tussen de subliem blokkerende elegantie van Ave Caesar en de onvoorspelbaar destructieve chaos van Robo Rally ligt Mississippi Queen. Het spel laat je vooruitdenken zoals weinig andere racespellen doen – omdat de snelheid relatief laag ligt en controle en manouvreerskills belangrijk zijn. Volle kracht vooruit geeft je de zekerheid dat je het niet red; hardlopers zijn immers doodlopers. En omdat je alles op tafel kan zien behalve de plannen van je tegenstander en de volgende bocht, moet je niet alleen rekening houden met nu maar ook zorgen dat je flexibel genoeg blijft om in te spelen op welke ontwikkelingen er dan ook voorkomen...

De oorspronkelijke uitbreiding met de Black Rose zit al gelijk bij de nieuwe uitgave in de doos, en die voegt nog een beetje extra strategie toe aan het spel. De Zwarte Roos wordt door de achterste speler bestuurd volgens alle regels die gebruikelijk gelden (#9), met de uitzondering dat de Zwarte Roos een oneindige voorraad steenkool heeft maar per beurt maar één kool mag verbruiken. De Zwarte Roos kan net als andere schepen onder de advanced regels steenkool overslaan van de ene boot naar de andere, wat voor teams nog wel eens handig kan zijn :). En zo zijn er nog een paar spelmechanieken die je kan invoeren als je het basis-spel een beetje saai begint te vinden, al denk ik zelf dat ik me voorlopig prima kan vermaken zonder toevoegingen ^^.

Al met al is Mississippi Queen werkelijk een mooi spel, van binnen en van buiten, leuk voor zowel instappers als voor ervaren gamers, en vooral luchtig voor tussen andere spellen door.