Spel - Deranged Review ~ Container

Deranged Review ~ Container

Container is een van de betere economische spellen op de markt.

Deranged Review ~ Container

Ik ben op weg naar de UKGE, en als je dat niet in een keer uitspreekt maar in losse woorden is het de UK Game Expo. Op een moederliefhebbende boot. Dus ik denk, wat is beter om me mee te vermaken dan een stukje schrijven voor dè nederlandstalige spellenreviewwebsite waar ik voor schrijf?

Maar van welk spel? Nou na een onwijze tijd genoten te hebben van de horizon zag ik een containerschip voorbij komen – maar dat zagen jullie allemaal allang van mijlenver aankomen, het staat immers bovenaan de pagina (of waar Gerard'm dan ook neerzet).

Container is een spel wat volgens een ooit minder algemene spellenvoorsteller perfect bij mij zou passen – inmiddels is de website in kwestie al zo vaak gebruikt dat je alleen nog maar niet zo boeiende spellen aanraadt, maar destijds vertelde het me dat Chinatown best wel eens een goed idee zou kunnen zijn. En Container dus ook. Op een dag kwam ik er eentje tegen in een tweedehandsaanbod, en na een hoop heen en weer bieden (eigenlijk hoger dan gepland, vooral omdat ik probeerde de verkoper een extra tientje te laten krijgen) won ik het spel. Zo ongeveer een kleine week later lag het op tafel. Ik heb de oude versie en zoals gewoonlijk negeer ik de uitbreiding tenzij anders aangegeven, dus alles wat je leest gaat ook over de oude versie.

Nou ben ik best een moeilijke puntengever, ik geef per definitie geen tienen omdat dat spel volledig perfect zou moeten zijn – en da's simpelweg onmogelijk. Container krijgt een 9.25, vlak onder Diplomacy en Zertz – en alleen maar niet hoger omdat ik hem nog niet vaak genoeg gespeeld heb ^^.

Nou heb ik al wel een beetje een vaste opzet voor dit soort dingen, dus volgt u mij alstublieft door de volgende kopjes :). In niet specifieke volgorde: Stijl, de plaatjes, het uiterlijk en min of meer hoe alles eruit ziet; Moeilijkheid, hoe de “learning curve”van het spel loopt; Flexibiliteit, hoeveel opties heb je in het spel; Fun, omdat ik geen beter woord weet – hoe voelt het spel aan?; Componenten, want die zijn belangrijk. Let wel dat weinig sterren niet persé een lage score is ;). Ik ga meestal niet heel diep op de spelregels in, die kan je ergens anders vinden (meestal in de verpakking).

Het Spel: China-Grid
Fabriceer, koop en verkoop zeecontainers, verscheep en veil zeecontainers, win punten voor het hebben van de goede zeecontainers. Meeste geld wint!

STIJL **
-Het design is makkelijk te overzien, maar in zijn geheel zijn de kleuren ietwat aan de grauwe kant. 's op zich logisch, want wie steekt er nou geld in goedgeverfde zeecontainers? Je verft ze een keer in de tien jaar in felle kleuren en dan is het wel weer mooi geweest. Net zo goed als de grauwe kleuren is het spel mechanisch ook heel erg aan de grauwe kant, dus het past wel goed bij elkaar.

Alles is wel helder en duidelijk weergegeven, je kan je niet makkelijk vergissen in de layout. Het is vooral dat er geen franje aan zit, aan het spel niet en aan de regels ook niet – en dat is omdat het spel in al zijn eenvoud en elegantie geen enkele franje nodig heeft.

De boten zijn awesome, though.

MOEILIJKHEID *****
–Container is zwaar. Zwaar. Een klein beetje BGG-fu verteld me dat het niet het zwaarste spel is dat ik bezit, niet het een-na-zwaarste maar dat het zelfs pas het elfde zwaarste spel is dat ik heb – en ik ben het er niet mee eens (#1).

Het is niet dat de regels moeilijk zijn, zoals bij Wir sind das Volk; het is niet dat de keuzes moeilijk zijn, zoals bij schaak; het is zelfs niet zo dat er gewoon heel veel regels zijn zoals bij Brass. Het moeilijke aan Container is dat er geen directe lijn tussen begin en einde zit. Je krijgt namelijk geld voor zeecontainers op jouw stukje van het eiland, en die komen daar door ze te kopen van andere mensen – ze er zelf heen brengen is stiekem veel duurder. Die andere mensen kopen ze in de haven, en ze komen in de haven door ze te kopen bij de fabrieken, en iedereen heeft zijn eigen fabrieken (waar je zelf niets mag kopen) en zijn eigen haven (waar je niets in mag kopen), en zijn eigen boot om containers mee te vervoeren (waar je niets zelf van wilt kopen). Dus hoe krijg je de containers die jij graag wilt hebben op je eiland? Via andere spelers. En hoe krijg je die zo ver dat ze de voor jou zo belangrijke containers verschepen? Tjah...

Het is een heel indirect spel waarbij je enige invloed op het einde heel subtiel via andere spelers loopt. En dat is moeilijk, maar ook heel erg awesome.

FLEXIBILITEIT *****
-Aangezien het spel je geen houvast geeft aan wat je precies moet doen, kan je min of meer alles – dat is de andere kant van de medaille. Ik heb het honestly nog niet vaak genoeg gespeeld om precies te kunnen vertellen wat alle mogelijkheden zijn, maar ik zie voldoende opties. Je kan gaan produceren als een malle om de prijs omlaag te drijven, maar dan heb je wel mensen nodig die dingen kopen. Je kan selectief inkopen om een breed assortiment in de haven te hebben liggen, maar dan moet er wel iemand zijn om de spullen te verschepen. En als je een beetje dingen kan extrapoleren dan weet je dat je ook wel keihard kan gaan verschepen, maar dan moeten er wel dingen zijn om te verschepen. Natuurlijk kan je ook gewoon een beetje van alles doen, geen probleem, maar hou wel in de gaten dat iedereen andere kleuren containers zoekt, en dat als ze weten welke kleur jij graag op je eilandje wilt hebben gaat de prijs daarvan waarschijnlijk radicaal omhoog – it's a sellers market, after all.

Kortom, het spel geeft je binnen een redelijk strict aantal regels genoeg vrijheid om te doen wat je wilt. Wat een goed idee is om te doen, hangt wel af van wat alle andere spelers doen, en hoe :).

FUN **
-Fun is het enige kopje waarvan ik wel eens twijfel of ik het goede woord gekozen heb. Container is namelijk fantastisch, maar “hilarisch” is absoluut niet een woord dat gebruikt kan worden om het te omschrijven. Natuurlijk hangt het ook af van je speelgroep – ik ken geruchten over dodelijk saaie potjes Koehandel en absoluut buikschuddende potjes Terraforming Mars, en er schijnen mensen te zijn die geen plezier hebben in het spelen van Cash & Guns of Family Business, terwijl er ook spelers vol overgave Hoogspanning en soortgelijke spellen van begin tot eind tot een dolle boel weten te brengen. Persoonlijk heb ik liever mensen die, hoewel ze serieus spelen, niet serieus zijn onder het spelen. Maar ieder zijn ding eh?

Container heeft tot nog toe plezante avonden veroorzaakt. Het is een soort van puzzel waarbij je de stukjes eerst zelf moet knippen, en zo nu en dan is dat precies wat een avond nodig is. Het is niet een spel voor iedereen though. Als je Hoogspanning kan waarderen dan heb je ongeveer de goede smaak voor Container.

COMPONENTEN *****
-Dikke zware plastic boten, houten containerblokjes, stevige bordkartonnen spelersborden slash eiland en puur plastic kaarten (helaas niet van een formaat wat makkelijk te sleeven valt, maar voor mij is dat alles wat geen Magic formaat gebruikt, dus YMMV).

De componenten zijn top.

CONCLUSIE
Container is een fantastisch spel :). Het neemt je niet bij de hand, het vertelt je niet hoe je bij de finish komt, het zegt je enkel wat je kan doen en welke kleur je hoeveel punten oplevert. Maar als je begint met produceren, dan her en der wat dingen koopt, hier en daar wat inlaadt en een handjevol containers veilt voor het eiland krijg je geld, en met dat geld kan je meer. Wat de goede prijs is voor een bepaalde kleur containers bepaal je zelf, en als dat te weinig bleek te zijn kom je zonder geld te zitten maar als dat teveel bleek te zijn krijg je al helemaal geen geld binnen. Helaas is er nergens een getal dat “precies genoeg” heet, en moet je puur afgaan op het gedrag van de andere spelers. Tjah, als het makkelijk was heette het wel Monopoly :).

Ok bondig zijn was al nooit mijn afdeling, maar iets specifieker kan ik zeggen dat Container fantastisch is om te spelen. Het liefst minstens een keer per maand, al heb ik te veel spellen en te weinig tafelruimtetijd om dat waar te maken. Het is een van de weinige spellen waarbij ik geneigd ben om achteraf te bespreken hoe het gegaan is en wat mensen hun plannen waren, een van de weinige spellen waarbij ik tijdens of na het spelen al plannen begin te smeden voor de volgende keer, en een van de heel weinige spellen die ik graag meer zou willen spelen omdat ik denk dat het heel, heel erg veel beter gaat worden als je er meer ervaring in hebt. Als in meer dan een paar potjes.

Had ik voldoende tafelruimtetijd, speelde ik het maandelijks een volle dag. Dat is meer dan Diplomacy, dat is feitelijk meer dan elk spel uit mijn collectie dat ik me nu even zo gauw voor de geest kan halen. Behalve Chinatown, en die zou ik dan spelen als opwarmertje ^^.

De boot is aangekomen, dus ik ga afsluiten :). Cheers!