Spel - Deranged Review ~ Chinatown

Deranged Review ~ Chinatown

Chinatown is absoluut een van mijn favoriete spellen.

Review

Deranged Review ~ Chinatown

 

Ik hou altijd wel van aparte manieren om de startspeler te bepalen. Die van Chinatown is ook wel toepasselijk ook nog; de startspeler is degene die als laatste in een Chinatown geweest is :). Dus toen ik na drie dagen UK Games Expo door het centrum van Birmingham slenterde en mijn oog op de kaart “Chinatown” zag staan was de keuze snel gemaakt.

 

Voorlopig is niemand anders de startspeler! (6)

 

Nou heb ik al wel een beetje een vaste opzet voor dit soort dingen, dus volgt u mij alstublieft door de volgende kopjes :). In niet specifieke volgorde: Stijl, de plaatjes, het uiterlijk en min of meer hoe alles eruit ziet; Moeilijkheid, hoe de “learning curve”van het spel loopt; Flexibiliteit, hoeveel opties heb je in het spel; Fun, omdat ik geen beter woord weet – hoe voelt het spel aan?; Componenten, want die zijn belangrijk. Let wel dat weinig sterren niet persé een lage score is ;). Ik ga meestal niet heel diep op de spelregels in, die kan je ergens anders vinden (meestal in de verpakking).

 

Het Spel: Container Light.
Krijg adressen, winkelbenodigdheden en geld, ruil adressen, winkelvulling en geld met anderen voor adressen, winkelvulling en/of geld, maak meer geld! Meeste geld wint!

 

STIJL *****
-Helder en duidelijk, en in één oogopslag overzichtelijk. Behalve het geld.

Het bord is hartstikke mooi, met mannetjes, kraampjes, taxi's en een verdwaalde draak die tussen de verschillende panden door loopt – precies het soort details waarvoor ik verder helemaal niet gevoelig ben ofzo ^^”. Maar ondanks de rijkelijk gedetailleerde randjes is het centrale speelbord... stiekem ook met heel veel details. Maar het belangrijkste zijn de adressen, en die zijn makkelijk te zien, en geen van alle prachtige details is afleidend van het spel an sich.

 

Alleen da geld eh? Da's niet zo best. Voor een handelsspel is het natuurlijk wel heel belangrijk dat je het geld een beetje uit elkaar kan houden – en da's in dit spel best wel echt niet het geval. Maar dan ook echt niet. Het enige verschil is het getal op het kaartje, en dat is simpelweg niet goed genoeg – hoe dit erdoor is geslopen weet ik niet maar het was vast een Amerikaan die ervoor tekende, zich niet realiserend dat de eeuwig groene Dollars makkelijk uit elkaar te houden zijn door hun formaat. En deze kaartjes zijn allemaal hetzelfde. Nou schijnt het dat je voor niet heel erg veel geld oude gulden briefjes kan overkopen, en dat lijkt me een ideale pimp-methode voor een spel als dit ^^.

 

MOEILIJKHEID *
–Heel niet. De regels zijn min of meer in vijf minuten uit te leggen, en dan nog eens vijf minuten om mensen te verzekeren dat er echt geen dobbelstenen bij zijn en dat ze echt zelf mogen weten wat ze voor hun dingen vragen. Meestal hebben mensen snel door dat adressen moeilijk te verkrijgen zijn, en de laatste rondes is het moeilijk om deals te maken waar zelfs eerste-keer-spelers op achteruit zouden gaan (#1).

Serieus, een keer over de tabel heen gaan die mensen vertelt hoeveel ze van wat krijgen en hoeveel een winkel van zo en zo groot uitbetaald en dat is het, de regels voor de onderhandelfase zijn basically “tijdens de handelsfase gelden enkel de regels van de open markt” (#2). Makkelijk zat denk ik zo.

 

FLEXIBILITEIT *****
-Weet je nog, zo'n drie regels geleden, dat ik iets zei over “tijdens de handelsfase gelden enkel de regels van de open markt”? Yeah die zijn best wel heel erg flexibel.
 

FUN *****
-Waar je bij Monopoly bijna geheel door de dobbelstenen bestuurd wordt (#3) is dat bij Chinatown helemaal niet het geval. Natuurlijk is er absoluut een beetje geluk in welke stukjes van de kaart je toebedeeld krijgt in adressen en winkeltegels, maar dat is weinig vergeleken met de handels-skills die je tentoon zal moeten spreiden om je ongelukkig verkregen adressen te lozen.

Plus, het is niet alsof Chinatown zoiets als beurten heeft (#4); alles gebeurt tegelijk en met iedereen. Als je van orde en regelmaat en duidelijkheid houdt is dit niet je spel – het is chaotisch en grenzeloos (#5), en fantastisch.

 

COMPONENTEN
-It's all good. De houten markers zijn goed, de plastic kaartjes zijn goed, en het bord is goed. Nja de componenten zijn gewoon in zijn geheel goed eigenlijk ^^.

 

CONCLUSIE
Chinatown is een fantastisch spel. Het weet door zijn chaos echt de ervaring van een markt mee te geven, waarbij je jezelf bijna met stapels bankbiljetten ziet zwaaien, druk wijzend naar huizen en winkels en vooral de lekkende dakgoot om een extra 10.000 van de prijs af te dwingen. Ondertussen worden aan je ene hand druk winkelvoorraden omgewisseld en probeert aan je andere hand iemand te voorkomen dat #45 naar groen gaat. Het is een gegil en gehandel van jawelste en iedereen probeert het onderste uit de kan te halen om bovenop te eindigen.

En het is glorieus.
 

Zoals al wel al eerder ook gezegd is het niet voor iedereen – als je teveel twijfelt of teveel op je beurt wacht ga je met lege handen naar huis, maar als je iedereen overgilt ga je het waarschijnlijk ook niet winnen. Het belangrijkste is dat je altijd de keus hebt, je mag altijd weigeren om iets te verkopen als de onderhandelingen niet naar je zin gaan. Dat betekent dat de beste onderhandelaar wint, ervan uitgaande dat er niet onwijs een geluksvogel tussen zit die continu aaneengesloten adressen krijgt én allemaal perfecte tegels, maar als dat gebeurt weet je in elk geval met wie je dezelfde avond nog naar een casino gaat ^^.


Geef gerust reacties, dat mag best!

 

Was gezellig!

 

De schrijver, bekend onder de naam Deranged, is actief onder die (of een heel erg erop lijkende naam) op Boardgame Arena en Boardgame Geek. Hij drinkt graag koffie en heeft veel te weinig vrije tijd en veel te veel treinkilometers per week.

 

#1: Niet dat ik dat ooit doe natuurlijk – ik maak zoveel mogelijk eerlijke deals, al moet ik er natuurlijk wel beter op worden ^^.
#2: Het is niet alsof ik hier op de boot op de terugweg van de UKGE de spelregels van Chinatown bij me heb, dus vergeef me aub als ik niet helemaal de goede woordkeus heb gebruikt. De strekking klopt zelfs als de woorden dat niet doen.
#3: Zo'n 90% is dobbelsteen. De rest is Kans.
#4: Wat mijn claim op de Startspelerspositie min of meer compleet nutteloos maakt, maar dat doet me weinig ^^.
#5: Binnen de grenzen van goede smaak natuurlijk – net als bij Diplomacy moet je het wel binnen het spel weten te houden. Geen fysiek geweld of dreiging. Maar als je dat echt uitgespeld moest krijgen weet ik niet zeker of ik echt met je aan tafel zou willen zitten :).

 

Pluspunten

  • Elegant
  • Speelt lekker weg
  • Lichtelijk chaotisch.

Minpunten

  • Gebrek aan beperkingen is voor sommige mensen een turn-off
  • Soms kan het onderhandelen wel een beetje uitlopen als iemand niet meewerkt.
  • 3 tot 5 spelers
  • Artiest: Meerdere (2)
  • Designer: Karsten Hartwig
  • Spelduur: 60 min.
  • Uitgeverij: alea
  • Uitgebracht in 1999
Boardgamegeek logo Bekijk Chinatown op
BoardgameGeek
Auteur - Deranged Review geschreven door
- ⭐️ 9/10

Chinatown kopen