Spel - De Spelgezel

De Spelgezel

Naast al de bordspellen is het ook eens de moeite om te kijken naar de bordspelwinkels en hier in Gent zit je zeker goed. Daarom ging ik eens op bezoek bij Pieter van de Spelgezel.

Vandaag gaan we even op bezoek bij Pieter van de bordspelwinkel de Spelgezel in Gent. Voor hem hadden we een paar vragen:

Hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen om een bordspelwinkel te openen?

Stefan, was 7 à 8 jaar geleden begonnen met de Spelgezel. Hij begon met een online winkel, maar na een tijdje heeft hij ook de winkel ingericht. Om alles te blijven combineren met zijn werk, bleek te veel te zijn voor Stefan. Hij zocht dan een enthousiast persoon om de winkel over te nemen. Op dat moment had ik 2 jobs, en besloot toen om iets nieuws in mijn leven te starten. En 4 jaar later heb ik daar nog steeds geen spijt van. Nu is dit een voltijdse job geworden omdat ik naast alle leveringen ook nog veel ander werk achter de schermen moet doen zoals pakjes opsturen voor de webwinkel die ik naast de winkel ook heb (www.spelgezel.be).

Ondervind je eigenlijk last van concurrentie binnen Gent en concurrentie met webshops?

Binnen Gent zelf valt dit goed mee. De winkel is vooral op families gericht en op strategische spellen, minder op thematische spellen. Dit maakt dat we in Gent elkaar leuk aanvullen, want in de andere winkels focussen ze zich meer op thematische spellen of ook op miniatuur spellen. Spelgezel zit wat tussen de twee. Zolang het lukt naast elkaar, blijft dit leuk.

Online winkels blijven uiteraard concurrentie. In december zie je vaak mensen die ideetjes komen opdoen en prijzen vergelijken met online winkels. Om hierop in te spelen heeft een bordspelwinkel het voordeel dat je mee kan denken met de mensen. Op het einde van hun bezoek hoop ik dan dat de persoon in kwestie een spel aankoopt waar hij of zij tevreden mee is. Dit zorgt er ook voor dat de klanten terug komen. Een online winkel kan dit uiteraard minder doen. Ook zelf concurreer ik mee met die online winkels door mijn eigen webwinkel. Ik ben vooral benieuwd wat de komende 5 jaar nog zal geven.

Wat is je eigen top 3 aan spellen?

Dat is een moeilijke vraag, die ik ook vaak van klanten krijg. Smaken verschillen en zoiets hangt ook van het moment af. Maar als ik echt een top 3 moet geven:

Brass, omdat dit het eerste echt moeilijke spel uit mijn kast was waar ik mijn vrienden alleen al met de spelregels overdonderde.

Lords of Waterdeep, om de omgekeerde reden. Het is niet zo complex, maar biedt toch voldoende uitdaging.

Terraforming Mars, door zijn sterke herspeelbaarheid, het sterke thema, de massa aan kaarten… Overall ook een topspel.

Het is belangrijk ook met wie je aan tafel zit, minstens even belangrijk als het spel zelf. En tja, morgen heb ik misschien 3 andere titels, wie weet.

Hoe verloopt je samenwerking met Zomerspel?

Dat is begonnen met Stefan. Hij wou een leuk evenement initiëren in Gent en zocht hiervoor vrijwilligers. Het concept staat eigenlijk los van de winkel, maar biedt uiteraard wel mooie reclame voor de winkel. Voor mij is het dan begonnen als vrijwilliger. Nog voor ik de winkel had overgenomen, ben ik ook in het bestuur gestapt.

Met zomerspel bereiken we een publiek dat niet per sé naar spellenbeurzen gaat. Families leren op Zomerspel nieuwe spellen kennen en krijgen zo de smaak te pakken. Maar ook ervaren spelers vinden hier hun ding. Even ook ter verduidelijking, Zomerspel is een evenement en geen beurs omdat er naast het spelen ook kinderanimatie en andere evenementen zijn. In de beginjaren van Zomerspel was er maar 1 sponsor wat de inkomstprijs niet ten goede deed. Dit is positief geëvolueerd waardoor er nu een hele reeks aan sponsors zijn en de inkomstprijs ook kon halveren.

Wat zijn nu eigenlijk je positieve en negatieve ervaringen als eigenaar van deze shop?

De meeste van mijn ervaringen zijn positief. Je bent je eigen baas, wat veel vrijheid geeft. Dit werk is iets wat je graag doet, wat ik iedereen ook kan aanraden want je job moet je vele uren in de week doen. Een ander voordeel is ook dat in winkels mensen vaak komen omdat het moet terwijl in een bordspelwinkel mensen komen omdat het mag.

Ik ervaar slechts een klein aantal negatieve punten. De belangrijkste is de online concurrentie. Ze bieden heel lage prijzen, maar doen hier op termijn niet goed aan. Ze geven de boodschap dat spellenwinkels duur zijn, wat helemaal niet klopt want uiteindelijk leggen uitgevers prijzen voor waar winkels zich meestal aan houden. Een tweede punt is de onzekerheid. Je investeert in spellen waar je op voorhand moet van weten dat de klant het wil. Dit kan leiden tot overschot of tekort aan spellen. Dat maakt het natuurlijk ook een leuke uitdaging om de minder bekende spellen verkocht te krijgen.

Wat denk je van het concept van Kickstarter?

Een spel doorgaat eigenlijk een hele ketting van de uitgever naar de verdeler die het op zijn beurt naar de winkels stuurt en het uiteindelijk brengt tot bij de klant. Dat is een ketting die we niet willen doorbreken.  Dat leidt me tot Kickstarter. Het is een subliem idee omdat het de kans geeft aan mensen met een heel leuk idee die de middelen er niet toe hebben, om via crowdfunding geld te verzamelen om hun idee tot een succes te krijgen.

Maar grote namen doen dit ook en dit is een jammere ontwikkeling. Want zoals ik eerder zei, we willen de ketting niet doorbreken en Kickstarter slaat al deze stappen over. Op dit moment zijn er een aantal grote namen die er wel bewust voor kiezen dit platform niet meer te gebruiken. Een mooi voorbeeld hiervan is Stonemaier games. Zij hebben bewust gestopt met hun spellen op kickstarter te promoten. Ze snijden hier wel mee in hun eigen vel. Conclusie: Kickstarter is een mooi concept voor de kleine vissen, maar helaas blijven de grote hypes vooral van grote firma’s te komen.

Ik bedank Pieter voor zijn tijd en vraag of hij nog een laatste opmerking heeft.

Wat ik jammer vind, is dat bij boeken en films je gaat kijken wie het gemaakt heeft en je later op zoek gaat naar andere werken van deze auteurs of regisseurs. Maar bij spellen ga je je minder snel afvragen wie de auteur is. Weinig mensen doen dit. Maar mocht dit meer gebeuren, zou je ook nieuwe spellen en genres kunnen leren kennen. De auteur krijgt iets te weinig aandacht en liefde. Hopelijk zal dit naar de toekomst positiever evolueren.

Auteur - Arn Mignon Review geschreven door
- ⭐️ 9/10