Spel - Deranged Review ~ Colditz

Deranged Review ~ Colditz

Werk als krijgsgevangenen samen om te ontsnappen aan de snode Duitse wachters!

Review

Deranged Review ~ Escape from Colditz.

Coöperatieve spellen, daar hou ik niet zo van. Het is geen gangbare mening tegenwoordig met het succes van alle Pandemic-uitbreidingen en het hele assortiment van Sunny Games – maar puzzellen doe ik liever alleen :). Een tegen veel is een ander verhaal, en Colditz is een hele verre voorloper van dergelijke spellen. Gezamenlijk ontsnappen aan de Duitse overheerser, uit het werkelijk bestaande slot Colditz (ook bekend van de televisieserie), is dan nog weer een heel ander verhaal!

Nou heb ik al wel een beetje een vaste opzet voor dit soort dingen, dus volgt u mij alstublieft door de volgende kopjes :). In niet specifieke volgorde: Stijl, de plaatjes, het uiterlijk en min of meer hoe alles eruit ziet; Moeilijkheid, hoe de “learning curve”van het spel loopt; Flexibiliteit, hoeveel opties heb je in het spel; Fun, omdat ik geen beter woord weet – hoe voelt het spel aan?; Componenten, want die zijn belangrijk. Let wel dat weinig sterren niet persé een lage score is ;). Ik ga meestal niet heel diep op de spelregels in, die kan je ergens anders vinden (meestal in de verpakking).

 

Het Spel: Ontsnappen aan Ze Germans.
Spaar kaarten bij elkaar, zet een ontsnapping op touw, misleid de Duitse wachters en REN!

 

STIJL ****
-Nou had ik de oude Gibson versie met puzzelstukken (#1), waardoor het bord nooit netjes op tafel lag. Het zag er wel mooi uit tho – het is gebaseerd op het echte kasteel en dat zie je. Het heeft een realisme dat ik persoonlijk niet snel zelf na zou kunnen maken.

Alle illustraties ademen het jaren 60 simplisme, en het plaatje op de doos verteld je eigenlijk al alles wat je nodig hebt :). De gebruikte symbolen zijn ook allemaal makkelijk te begrijpen als je eenmaal weet wat ze zijn - en dingen als kleding en sleutel kan je zelfs nog wel raden ook.

 

MOEILIJKHEID **
-Het is even door de regels heen kauwen, ze zijn immers al wel een beetje aan de oude kant. Maar stiekem is het spel verder helemaal niet moeilijk, en op een klein ding na is het regelboek na het eerste potje niet of nauwelijks meer gebruikt.

 

FLEXIBILITEIT ****
-Er zijn een aantal verschillende manieren om aan het kasteel (en de achtervolgende Duitsers) te ontsnappen – door een raam, door het prikkeldraad, door de voordeur met vervalste papieren, of zelfs door de zwarte speler om te kopen met een lekker biertje (#2). Het hangt allemaal af van wat je uit de stapel kaarten trekt, wat je met andere spelers kan ruilen en wat je zelf bij elkaar kan sprokkelen. De dobbelstenen hebben wel invloed op je ontwikkeling, want enkel bij een paar worpen krijg je de o-zo-belangrijke kaarten, maar je kan altijd zelf ook aan de slag. Flexibel genoeg, dacht ik zo.
 

FUN *****
-Het spel bestaat uit dingen bij elkaar sparen (kleding uit de toneelzaal, eten uit de voorraad, een zweefvliegtuig van aan elkaar geknoopte zakdoeken (#6)), die al dan niet ruilen met de krijgsgevangenen van de andere landen en geheimhouden voor de bewakers... en dan BAM hang je je touw uit het raam, sprint je tussen de zoeklichten door naar het prikkeldraad met de kniptang tussen je tanden, en dan door naar de vrijheid!

Dergelijke spellen zijn meestal het leukst voor de solo-speler, en dat is op zich ook wel waar voor Colditz. Maar ook als niet-Duitser kan je je flink vermaken, door te proberen hem op het verkeerde been te zetten. 
 

COMPONENTEN ***
-Aangezien het spel toch al wel al een beetje oud is zijn de componenten ook al wel een aantal keer gebruikt – en de houten pionnen staan er nog prima bij. De kaarten zijn van goed materiaal, niet het gedrukt-op-linnen van MagBlast maar zeer zeker degelijk.


CONCLUSIE
Colditz is een goede optie voor een avondvullend programma – je bent twee tot drie uur aan het spelen, lange stukken verzamelen met explosieve stukken als iemand probeert te ontsnappen (#4). Het is wel aan te raden om er een eindtijd aan vast te knopen, zodat je niet langer blijft zitten dan nodig is; het spel kan best wel eens uitlopen namelijk.

Het spel is bedacht (of in ieder geval mee-ontwikkeld) door Major P.R. Reid M.B.E., M.C., een échte krijgsgevangene die daadwerkelijk uit dit kasteel ontsnapt is. De kaarten hebben allemaal een  beetje extra informatie als flavor text, wat een beetje reliëf geeft aan het spel, en wat achtergrondinformatie over de echte ontsnapping (#3).

Het is allicht niet een spel voor iedereen, maar alles bij elkaar genomen is het een goed spel. Het is wel zaak om te zorgen dat de Duitse speler de regels goed kent, net als bij andere “1 vs all”-type spellen zoals Last Friday en Granddaddy Scotland Yard – het is zo zonde als de solo speler zijn busreizen met taxi-tokens probeert te betalen :).

Aangezien ik een oudere versie heb, weet ik niet zeker of sommige van de kleinere regelproblemen zijn opgelost, en anders is het zaak om, in overleg, huisregels toe te passen (#5). Wij hebben bijvoorbeeld ingesteld dat Duitsers niet in de deuropening stil mogen staan om de weg te blokkeren (zeggen dat Gevangenen door Duitsers heen mogen lopen als er geen andere uitgang is heeft hetzelfde effect). Met een beetje common sense kom je een heel eind. Al heeft de Duitser het laatste woord, als hij echt tiranniek wordt mag hij volgende keer gewoon niet meer meespelen ;).


Geef gerust reacties, dat mag best!

 

Was gezellig!

 

De schrijver, bekend onder de naam Deranged, is actief onder die (of een heel erg erop lijkende naam) op Boardgame Arena en Boardgame Geek. Hij drinkt graag koffie en heeft veel te weinig vrije tijd en veel te veel treinkilometers per week.

 

#1: Ik heb hem gedoneerd aan een van de vaste spelers toen de winkel stopte. Voor zover ik kan nagaan is-ie er erg blij mee ^^.
#2: Of mede :9.
#3: Zoals hoe ze sleutels sneden uit houten stoelpoten of handvatten van emmers.
#4: Een spel met ingebouwde pauzemomenten :).
#5: Dat zijn een hoop komma's. En de nieuwe versie, van Osprey Games, heeft de regels aardig bijgewerkt.
#6: Er is een fanmade expansion waarbij je met een zweefvliegtuig uit de toren kan springen. Net als in het echt.

 

Pluspunten

  • Het is heel thematisch correct.

Minpunten

  • Soms zit je letterlijk vast. In de gevangenis.
  • 2 tot 6 spelers
  • Artiest: Meerdere (2)
  • Designer: Meerdere (3)
  • Spelduur: 180 min.
  • Uitgeverij: Clipper
  • Uitgebracht in 1973
Boardgamegeek logo Bekijk Colditz op
BoardgameGeek
Auteur - Deranged Review geschreven door
- ⭐️ 7/10

Colditz kopen