Spel - Clever

Clever

Clever is een tactisch dobbelspel voor het hele gezin. Dobbel en vul één van je geworpen dobbelstenen in de bijbehorende categorie in. Elke categorie levert op een andere manier punten op. ...

In een handig en compact doosje zit het spelmaterieel dat bestaat uit 6 kleurrijke dobbelstenen, de scoreblokjes en vier stiften. Het doosje zelf heb je ook nodig tijdens het spelen. Hierin is nl. een zilveren dienblad in afgebeeld dat je af en toe zal nodig hebben.

Een spel bestaat uit zes ronden die elk zijn opgebouwd uit een hoofd- en passieve fase. Afwisselend komen de spelers aan beurt. Wanneer jij met de dobbelstenen gooit, ben je de actieve   speler en dan is het aan jou om een aantal acties uit te voeren. Om te starten gooi je alle zes de dobbelstenen. Je kiest er één uit en legt deze op de daarvoor voorziene ruimte op je scoreblok. Afhankelijk van de kleur van de steen, zet je dan een kruisje of plaats je het cijfer bij de overeenkomstige kleur van je steen. Alle dobbelstenen met een waarde lager dan de gekozen dobbelsteen worden op het zilveren dienblad gelegd. Deze zijn niet meer beschikbaar om mee te dobbelen. Daarna herhaal je dit nog twee keer. Als er geen dobbelstenen meer overblijven, maar je wel nog recht hebt op een dobbel beurt, heb je pech. Als er na de drie beurten nog dobbelstenen over zijn, moet je deze ook op het dienblad plaatsen. Wanneer dit gebeurt is, mogen de passieve spelers tegelijkertijd 1 dobbelsteen kiezen en invullen op hun scoreblok.

Daarna komt de volgende speler aan de beurt en herhaalt de procedure zich. Zoals eerder vermeldt, hebben de dobbelstenen zes verschillende kleuren. Voor elk van die kleuren bestaan er speciale regels waarmee je rekening moet houden bij het invullen van het bijbehorende vakje. De witte steen is een ‘joker’ en deze kan als kleur naar keuze gebruikt worden. Bij de gele steen moet je een kruisje zetten bij het overeenkomstige cijfer. Hier is er geen volgorde waarmee je rekening moet houden. Ook in de blauwe categorie is er geen volgorde waaraan je je moet houden. Wanneer je besluit de blauwe dobbelsteen te kiezen, moet je wel de som nemen van de witte en blauwe steen. Dit geldt ook voor de keuze van de joker als blauwe steen, dan maak je ook de som van blauw en wit en kruist deze aan op het scoreblok. Bij de groene dobbelsteen moeten er kruisjes gezet worden van links naar rechts. Je mag enkel een kruisje plaatsen wanneer de waarde van je steen minstens even hoog of hoger is als het betreffende vakje. Zoniet, mag je geen gebruik maken van deze steen. Bij de oranje categorie moet je de waarde van de steen invullen. Dit gebeurt opnieuw van links naar rechts. Tot slot is er de paarse categorie. Ook hier worden de cijfers van links naar rechts ingevuld. In het eerste vakje mag je een willekeurig getal schrijven. De daaropvolgende vakjes moeten echter van klein naar groot ingevuld worden. Wanneer je een zes hebt ingevuld, mag je weer eender welk getal invullen.

Daarnaast zijn er nog de speciale acties. Door de actie ‘opnieuw dobbelen’ mag je de dobbelstenen die nog over waren, opnieuw gooien. Bij de actie ‘extra dobbelsteen’ heb je de kans om voor het einde van de actieve fase en/of voor het einde van de passieve fase van de ronde, een extra dobbelsteen te gebruiken. Het maakt niet uit waar deze dobbelsteen zich bevindt, maar elke steen mag slechts éénmaal gebruikt worden.

Een andere manier om extra punten te scoren, is door gebruik te maken van bonussen. Deze staan onder een vakje en worden actief bij het invullen. De bonus kan bestaan uit een extra kruisje of waarde die je in de bijbehorende categorie kan plaatsen of één van de speciale acties. Deze bonussen moet je direct gebruiken en mogen niet op gespaard worden. Als je een vos als bonus krijgt, levert deze extra punten aan het einde van het spel. De waarde wordt bepaald door de categorie waarin je de laagste score hebt behaald.

De puntentelling verloopt anders naargelang de categorie. Bij geel moet je de waarden van de volledig ingevulde kolommen optellen. In de blauwe categorie moet je gebruik maken van de tabel. Afhankelijk van het aantal geplaatste kruisjes, krijg je een bijbehorende score. Bij de groene categorie krijg je de punten boven het laatst ingevulde vakje. Tot slot zijn er nog de oranje en paarse categorie. Hier verkrijg je de score door de som te maken van de getallen in de vakjes. Het spel eindigt wanneer de passieve spelers een dobbelsteen van het zilveren dienblad hebben gekozen.

• Vlot en dynamisch spelmechanisme waarbij alle spelers actief zijn gedurende het hele spel
  • Tactisch aspect zorgt voor een leuke uitdaging
  • Eenvoudige spelregels die je onmiddellijk onder de knie hebt