Spel - Arkham Horror

Arkham Horror

In dit spannende, coöperatieve spel proberen de spelers samen een Ancient One te verslaan: een krachtige buitenaardse entiteit die samen met zijn onderdanen probeert de aarde te veroveren. Om deze Ancient One te verslaan, schuimen de spelers het spelbord af op zoek naar clues, terwijl ze de duistere krachten in de vorm van doom tokens en monsters proberen onder controle te houden. Slagen de spelers erin de aarde te redden, of zijn we allemaal verloren?

Arkham Horror is exact het soort spel dat ik intussen van de bordspellen van Fantasy Flight Games ben komen te verwachten: een interactief spel met tactische diepgang waar je een aantal uur mee zoet bent. In mijn ervaring duurt een spel met drie spelers een drie a vier uur. Dit zal uiteraard variëren naar aantal spelers en hoe goed je het spel al kent. Wees vooral de eerste keer dat je het spel speelt bereid om er een heel aantal keer de regels bij te nemen!

Hoewel het spel lang duurt, verveelt het zeker niet. De beurtvolgordes volgen elkaar snel op en omdat het een coöperatief spel is, ben je ook intens betrokken bij de beurten van de andere spelers. Ook het verhaal evolueert mee tijdens het spel, wat spelers telkens voor nieuwe verrassingen en uitdagingen stelt.

Het horrorthema is meer dan alleen maar een decor voor het spel. Je speelt telkens een scenario, waarbij het verhaal doorheen de loop van het spel evolueert aan de hand van de acties van de speler(s). Het basisspel omvat vier scenario’s. Dit is tegelijk een van de grote sterktes en grote zwaktes van het spel. Je weet wanneer je een scenario speelt niet onmiddellijk hoe je wint. Je probeert aanwijzingen te verzamelen om het verhaal vooruit te drijven, wat telkens nieuwe elementen in het spel brengt en spanning verzekert. De keerzijde van deze medaille is dat de herspeelbaarheid van dit spel laag is. Eens je een scenario hebt gespeeld, is de spanning van dat specifieke scenario er een beetje af.

Je probeert uitdagingen te overkomen en monsters te verslaan doormiddel van het rollen van dobbelstenen. In deze zin is het bijna een verweving tussen een RPG zoals Dungeons and Dragons en een klassiek bordspel. Dit des te meer omdat personages ook “health” en “sanity” hebben, die doen denken aan “hit points” die een personage kan incasseren.

Wat het Arkham Horror fantastisch doet is de spelers interessante en relevante keuzes geven. Er zijn veel aspecten tegelijk te managen in een beperkt aantal acties per beurt. Het zal dus telkens evalueren en overleggen worden om zo efficiënt mogelijk de nodige aanwijzingen te vinden zonder de monsters en andere aanverwanten van de buitenaardse entiteit het bord te laten overnemen.

Het verdict

Arkham Horror is in korte tijd een van de favorieten in onze groep geworden. Het is een spel dat je vastgrijpt en niet snel meer loslaat. Het is interactief, meeslepend en zit vol verrassingen. Ik kan alvast niet wachten tot de eerste uitbreiding op de markt komt, omdat we snel door de inbegrepen scenario’s heen zaten.

• spannend van begin tot het einde
  • strategisch heel diepgaand met veel interessante en relevante keuzes
  • gebalanceerd, ongeacht het aantal spelers